I appreciate them.

Sunday, 23 December 2012

Ada anak yang dijual oleh ayah sendiri,ibu meningggal,ayah meninggal.Hayatilah kisah inI!

Assalamualaikum


Hai semua!Hola holi diberi nama cikebum cikebum!Apa khabar?maaflah dah beberapa minggu tak update blog ni.Bukan apa tangan aku ni malas sangat nak menaip.Takpe tapi kali ni aku rasa rajin nak menaip sebab aku ada cerita yang best untuk dikongsikan.

Pada 22.12.2012 aku dan sahabat-sahabat aku telah mengunjungi rumah anak-anak yatim rohingnya darul aitam,selayang.Sebelum tu aku memang dah lama berniat untuk pergi ke rumah anak-anak yatim,sejak dulu dulu duluuuu lagi,tapi alhamdulillah baru sekarang diberikan peluang,dan dibantu oleh sahabat-sahabat yang lain.Mula-mula tu cadangnya nak buat qasidah la,dan macam-macam lagi,tapi idea nak pergi rumah anak-anak yatim ni dipersetujui oleh ramai sahabat.Alhamdulillah!

Beberapa volunteer muslimat


Free style dari anak-anak yatim bersama volunteer muslimin

Selepas dipersetujui,kami mengadakan perjumpaan dengan beberapa orang volunteer untuk memikirkan rumah anak yatim yang sesuai dan aktiviti yang akan dilakukan dengan mereka.Kami cari di google,dan kami terjumpa rumah anak-anak yatim Rohingnya darul aitam,selayang.Alhamdulillah Allah permudahkan jalan bila aku dapat tahu yang rumah anak yatim ini tak berapa jauh dari rumah aku,jadi aku ambil kesempatan ini untuk berjumpa dengan pengetua rumah anak yatim ini.Setelah melawat sekeliling rumah,Sah!Rumah anak yatim ini memerlukan bantuan,rumahnya sangat dhaif.Kisah aku melawat rumah anak yatim ini,anda boleh klik link ini kisah anak-anak yatim rumah rohingnya darul aitam .

Ketika aktiviti kutipan sumbangan di Masjid Assyakirin oleh orang-orang ramai yang prihatin


Atas bantuan facebook,twitter dan segala media yang ada,kami mempromosikan poster,dimana kami ingin mengadakan kutipan sumbangan di beberapa masjid  selama dua hari,sperti  di masjid As-syakirin,Masjid negeri shah alam dan masjid saidina Othman,cheras.Terima kasih kepada semua volunteer yang terlibat.Kami sangat terharu sebab ada yang datang dari jauh semata-mata nak hantar sumbangan.Atas bantuan Allah,pihak masjid jugak menolong memudahkan urusan kami,mereka menyokong tindakan kami.Ramai yang datang menyumbang.Alhamdulillah rezeki anak-anak yatim ini.

Kisah bermula pada 22.12.2012,*cewahh macam cerita novel melayu yang tak laku. 
kami volunteer,telah berjanji ingin berjumpa di terminal putra,gombak jam 8 pagi,tetapi atas masalah dan dugaan yang tak dapat dielakkan,kami lambat tiba di rumah anak-anak yatim tersebut,So aku terpaksa gerak dulu sebab aku takut pihak rumah anak-anak yatim menunggu,dan bila aku sampai sah!mereka sedang menunggu di ruang luar rumah beramai-ramai.Subhanallah mengalir air mataku melihat mereka,mereka meluru kepada aku,dan salam tanganku.Ya Allah.Aku sayangkan mereka!Rasa bersalah sangat sebab terlambat.Pengetua,puan zarina cakap "salam kakak ni cepat!takpe belum baligh lagi boleh salam,salam cepat".Masing-masing meluru kepada aku untuk salam.Ya Allah:,(

Puan Zarina mengarahkan semua anak-anak masuk dalam rumah dan menunggu kedatangan sahabat-sahabat aku yang lain.Alhamdulillah mereka sabar menunggu.Setelah sahabat-sahabat aku sampai,kami memunggah segala barang sumbangan dari kalian semua.Subhanallah rezeki mereka!sumbangan sangatlahhhh banyak!BAGI PIHAK RUMAH ANAK ANAK YATIM ROHINGNYA DARUL AITAM,AKU INGIN MENGUCAPKAN TERIMA KASIH BANYAK-BANYAK!HANYA ALLAH YANG BOLEH MEMBALAS JASA KALIAN!

Ketika menunggu waktu makan


Berselera sungguh mereka makan!

Kami masuk ke dalam tempat anak-anak ini berkumpul dan kami mengadakan sesi taaruf sebentar,ingin juga kami mengenali anak-anak istimewa ini,mereka dari lingkungan umur 7 tahun hingga 16 tahun.Masing-masing ada kisah yang tersendiri.Lepastu kami bagi mereka makan nasi lemak untuk makan tengahari,bukan main selera lagi mereka makan!Bila aku tanya pada mereka "Sedap tak nasi lemak ni?"mereka jawab "Sedap!!".sungguh berselera mereka makan,yelah sebab bukan selalu mereka dapat makan makanan macam ni.Mereka ada jadual makan.kalau makanan kering tak ada,jadi mereka tak makan. :(


Adek Farouk yang pemalu,sudi membacakan surah Al-Mulk untuk aku

Habis je mereka makan,kami mendekati mereka.Ya Allah aku tak tahu nak cakap macam mana,tapi aku rasa sedih sangat.Aku ingat lagi aku bertanya kepada 4 orang kanak-kanak yang bernama arsyad,ismail 1,ismail 2,ibrahim dan farouk."Seronok tak duduk dekat sini?" semua jawab seronok!!Makan best tak?"best!".Lepastu aku tanya anak-anak yang lain pulak,yang bernama salam,farouk,dan amin.Aku bertanya kepada mereka "dekat sini belajar apa je?" salam menjawab belajar mengaji.Farouk pula adalah seorang Hafiz!Dan dia baru berusia sepuluh tahun!Ya Allah.Lalu dia membacakan aku surah Al-mulk!bergitu juga dengan Amin,dia membacakan padaku surah Ad Dhuha.Aku bertanya surah apa yang Amin hafaz?Dia sebutkan padaku semua surah yang dihafaz,begitu juga dengan Farouk!Merdunya suara mereka.Terus menitis air mataku saat aku dengar suara merdu mereka membaca surah-surah itu tanpa melihat Al-Quran.Kita ni?Yang senang?nak bukak Al-Quran pon susah!

Bukan 1 malaysia,tapi tiada tuhan melainkan Allah!


Aku bertanya pada Amin "macam mana boleh hafal Al-Quran?" Amin jawab "pagi-pagi ustaz pegang Al-Quran,lepastu ustaz suruh baca depan dia".Menurut puan zarina,bagi para hafiz di rumah      
itu jam 4.30 pagi,mereka akan bangun untuk menghafaz Al-Quran.untuk pengetahuan semua,anak-anak di rumah ini mengaji Al-Quran dan belajar agama.Bukan Puan zarina tak pernah mohon untuk anak-anak ini bersekolah seperti anak-anak lain,tapi permohonan tak diterima memandangkan mereka ini adalah anak luar.Jadi mereka di rumah ini belajar agama dan mengaji.

Ketika berbaris untuk bermain bola.Jelas terpancar kegembiraan di wajah mereka!

Waktu zohor,sahabat-sahabat lelaki membawa anak-anak yatim ini untuk solat berjemaah di masjid yang berdekatan,mereka dibahagikan kepada kumpulan dan setiap kumpulan diletakkan seorang sahabatku.Kami,kaum muslimat,duduk di rumah dan menyiapkan barang mainan untuk mereka pada petang nanti.Selesai sahaja mereka solat zohor dan balik rumah,mereka semua menukar pakaian sebab kami ingin membawa mereka ke padang berdekatan untuk bermain bola dan bermain belon air.Terpancar kegembiraan diwajah mereka sebab mereka sebenarnya jarang keluar daripada rumah,kalau Ustaz Arif iaitu suami Puan Zarina,juga seorang pelarian tiada di rumah,mereka semua tidak dibenarkan keluar dari rumah.Apa yang mereka buat kalau tak keluar?mengaji dan tidur.Tu je:(


Kami semua melayan karenah anak-anak istimewa ini.Ya.kita sebenarnya patut bersyukur punyai segalanya.Mereka?Tiada apa.Kalau raya pon,raya di rumah itu.Kita?raya dengan keluarga,membazir sana sini.Allah:(

Menurut puan zarina,dua hari yang lepas ada dua orang anak-anak disitu melarikan diri,mungkin sebab tekanan sebab rutin harian disitu adalah sama setiap hari,Bukan dua hari lepas je,sebelum ni pon ada.Bukan puan Zarina tak mahu anak-anak itu bermain di luar,tapi setiap kali anak-anak ini bermain diluar,mereka akan dibuli oleh budak-budak disitu,maklumlah anak-anak ini orang luar,mereka dibuli,ada yang mintak duit dekat anak-anak ini,dan macam macam lagi.Macam mana Puan zarina nak bagi mereka keluar?:(

Hasan dan Husin,mereka kecil lagi,dan mereka adik beradik.Tapi ayah mereka baru sahaja meninggal,ibu mereka tidak mampu menjaga mereka,lalu ibu mereka hantar mereka ke sini.Sebenarnya adik beradik Hasan dan Husin ada 6 orang,tapi sebab setelah kematian suami,ibunya tidak mampu menjaga kesemuanya,ibunya memberikan anak-anaknya pada orang,dan adik-beradik ini terpisah merata.Bila ditanya Husin mengatakan "Ayah saya dah mati".

Hakim,seorang anak yang tidak bersalah,telah dijual oleh bapanya sendiri kepada pakciknya!Ya Allah!Dugaan apakah yang telah diberikan kepada hakim?Kemudian pakcik hakim menghantar hakim kesini.

Apabila bertanya kepada kebanyakan anak-anak disini "Adik,nanti dah besar cita-cita nak jadi apa?"Kebanyakannya menjawab "saya nak jadi ustaz!" dan ada juga yang menjawab "saya nak jahid!Nak jadi mujahid!"

Tiba-tiba datang seorang anak bertanya kepada sahabatku,"kak,mak saya mana?mak saya tak datang ke?".Kawan anak itu menyampuk,"eh mak kau dah matila".Betapa sayu hati aku mendengarnya.Ya Allah.tapi Kita?Selalu derhaka pada mak ayah.Kan?:(


Tapi!Anak-anak ini insyallah ada peluang ke syurga,mereka insan terpilih untuk menghafaz Al-Quran,sambil aku duduk dan borak dengan Puan Zarina,Puan Zarina memanggil anak yang bernama Nur Muhammad,yang bermaksud cahaya kepujian.Indah sungguh nama-nama mereka,ada yang bernama Salam,Farouk,ismail,ibrahim,Arsyad,Amin,Hasan Husin.Kita pulak suka menukar nama kepada nama orang putih,danish,mary,kecik,pendek dan macam macam lagi.

Berbalik kepada Nur Muhammad,Nur Muhammad baru berusia 10 tahun tapi dia insan terpilih untuk menghafaz Al-Quran,dia duduk didepanku sambil Puan Zarina kata "Nur,ni kakak ni nak dengar Nur baca Al-Quran".Nur Muhammad bersuara ingin membaca surah An-nisa'.Subhanllah.,Merdu!merdu!Lalu datang beberapa orang anak-anak yang sudi membaca surah didepanku.Alhamdulillah disini aku kongsi video anak-anak ini membaca surah-surah itu.Mereka insan istimewa!

Kami sayang mereka!kami sayang sangat pada mereka!!


Kami sedih meninggalkan anak-anak ini,mereka sangat istimewa dihati kami.Alhamdulillah kami diberi peluang  untuk kesana,muhasabah diri kami yang kerdil ini dihadapan mereka.Mereka sangat indah,sangat mulia,sangat suci.Apa dosa mereka sehinggakan mereka dibuang,dijual,dibuli?mereka insan terpilih oleh Allah.Mereka sempat berkata kepada kami "Esok datanglah lagi!".Ada yang cakap taknak hubungan ini terputus disini sahaja!Ya Allah.Insyallah jika ada rezeki kami ingin kesana lagi,untuk melawat dan melepaskan rindu pada mereka!Mereka adik kami!Mereka kesayangan kami!kami sayangkan kamu semua anak-anak yatim Rohingnya darul aitam!

Inilah Ustaz Arif,pengetua di sini.seorang pelarian jugak.Allah:(
Disini aku kongsikan beberapa video dari para Hafiz disini.Allah.kerdilnya diri Ini,kalau nak dibandingkan dengan mereka.

video

video

video

Video pertama bacaan surah an nisa' dari adek Nur Muhammad
Video kedua sedikit surah Al-Baqadah dari adik muhammad Amin
Video ketiga surah Al-Qiyamah dari adek Yasin.




P/S:sesiapa yang nak alamat dan ingin memberikan sumbangan pada Rumah anak-anak yatim rohingnya Darul Aitam,selayang,ini alamatnya.Bantulah mereka,ceriakanlah hidup mereka.mereka insan terpilih!kami sayangkan mereka!


Rumah Anak Yatim Darul Aitam Tahfiz Quran
No 1, Jalan 16/2A,
Taman Wilayah, Selayang
Kuala Lumpur

Sunday, 18 November 2012

Jika kanak-kanak rohingya balik ke myanmar,kemungkinan besar mereka akan DIBUNUH!Kami memerlukan bantuan anda semua!

Assalamualaikum
Terkejut membaca tajuk entri aku?Ya,Aku memang sangat memerlukan bantuan dan sumbangan semua.Bukan untuk diri aku,tapi untuk diri anak-anak yang tidak terbela,anak-anak yatim islam yang kehidupannya serba dhaif:(


Masih ingat lagi kisah tragis di myanmar?Umat islam dibunuh disana,semua,SEMUA umat islam dibunuh!Mereka tidak mahu sorang pon umat islam tinggal disitu.Jadi disini lah mereka menumpang.memintak sedekah demi mencari sesuap nasi.



Puan zarina,rakyat malaysia,adalah seorang yang sangat bertanggungjawab,sanggup menjaga dan mengutip anak-anak myanmar ini.mereka miskin,mereka anak yatim piatu,tiada sesiapa di dunia ini.





Semalam aku dan kawan aku,telah berjanji dengan puan zarina untuk berjumpa di rumah pelarian rohingya,
iaitu rumah anak yatim rohingya darul aitam di selayang.Mengejutkan tak,yang suami puan zarina juga adalah seorang pelarian dari myanmar,mereka terpaksa lari,kalau tidak mereka akan DIBUNUH!subhanallah!
Puan zarina mengatakan,pada hari raya haji baru baru ini,rumah suaminya di myanmar,habis hancur dibom.:,(

Anak-anak didalam rumah ini,semuanya lelaki dari umur 7 tahun hingga 15 tahun.Sangat sedih keadaan mereka disana,Puan zarina,pengetua dan penjaga disana berkata,walaupun disitu majoriti melayu,islam,tapi mereka jarang dan ada juga yang tidak menolong.Hai sahabat semua,walaupun mereka ini anak-anak pelarian myanmar,bukan orang malaysia,tapi mereka orang islam!Islam!kenapa nak tengok sentimen bangsa?Tengoklah agama!agama kita islam,tapi kenapa kita menyisihkan saudara islam kita sendiri hanya kerana mereka bukan orang malaysia??Yang peliknya,puan zarina mengatakan,agama lain yang datang menolong,bila tiba raya cina,penuh rumah itu dengan limau mandarin,hasil sumbangan orang cina.


Mari kita mulakan dengan tempat tidur mereka,untuk pengetahuan semua.,dalam rumah ini,penuh dengan budak-budak tidur,mereka hanya tidur dilantai,ada jugak yang pakai toto,tapi bantal mereka tak cukup,ada jugak yang terpaksa berkongsi bantal,subhanallah.Sampaikan dapur pon mereka terpaksa jadikan tempat tidur.dan paling menyedihkan,tempat tidur itu adalah tempat mereka belajar dan tempat yang sama itu jugalah tempat mereka makan.






Macam mana pulak dengan makanan?Sebelum ini puan zarina memasak sendiri makanan untuk 42 anak-anak ini,tapi baru-baru ini datang dua orang myanmar,mohon untuk memasak untuk anak-anak ini.Jadi buat masa sekarang,dua orang myanmar ini adalah tukang masak mereka.Mereka akan makan bekalan yang telah  ada dan disediakan.Anak-anak ini ada jadual makan.Sebelum waktu makan,jika ada bekalan makanan kering,sperti bisku,mereka akan makan yang itu sementara menunggu makanan berat,tapi jika tiada biskut,atau makanan kering,mereka terpaksa menunggu waktu makan,kalau tidak makanan tak cukup.Untuk biskut pon mereka terpaksa patahkan biskut untuk kongsi beramai-ramai,mereka jugak makan didalam dulang .


Bagi pakaian mereka pula,mereka pakai jubah setiap hari memandangkan mereka belajar Al-Quran setiap hari.Tapi mereka terima bantuan pakaian harian.Nak tahu aktiviti dan jadual hidup mereka?Bangun qiamulail,solat subuh,mengaji alQuran,solat zohor,tidur,mengaji,solat asar,solat maghrib,makan,tidur.Itulah setiap hari.Sampai ada budak-budak yang tekanan dan lari daripada rumah tersebut,Tapi Alhamdulillah polis jumpa mereka.Boleh dikatakan,bukan boleh tapi memang mereka kekurangan kasih sayang.Ada yang mak hantar ke rumah ini,tapi memang susah nak jenguk dan kadang-kadang tak jenguk langsung.Ya Allah boleh bayangkan tak macam mana mereka jalani hari raya mereka?tak sama macam kita kawan-kawan.kita ni masih bernasib baik!


Mereka dilarang keluar daripada rumah,untuk anak-anak yang berumur 15 tahun sahaja yang dibenarkan keluar,yela mereka ni bukan orang malaysia,takut jadi apa-apa dekat mereka.Sahabatku semua,boleh bayangkan tak kehidupan mereka?kita ni senang-senang buang makanan,tapi mereka tak cukup makan,kita derhaka dengan mak ayah,tapi mereka tak ada mak ayah:,(
4 shower,sempit

toilet

Mereka juga kekurangan barangan mandi,shower hanya ada empat,dan tempat mandi diluar dan memang sangat sempit untuk 42 orang,mereka terpaksa mandi bergilir-gilir,DAN mereka kongsi sabun mandi untuk 42 orang!mereka tiada syampu rambut macam kita.sabun mandi itulah syampu mereka!Tandas pon ada tiga sahaja,untuk 42 orang ada tiga toilet?macam mana?kenapa tiada pihak yang membantu




Bukan pengetua disitu tidak mahu memohon bantuan baitulmal,tetapi puan zarina dan suami takut,nanti pihak tersebut akan datang dan soal siasat dan menghantar semula anak-anak tersebut di myanmar!macam mana kalau mereka di myanmar?Mereka akan dibunuh!disinilah mereka menumpang kasih:(
Puan zarina dan suami juga pernah memohon untuk anak-anak tersebut dapat peluang belajar sama seperti anak-anak lain,tapi apakan daya,mereka ini bukan anak malaysia,jadi permohonan mereka ditolak.

Mereka boleh cakap bahasa melayu dengan fasih sekali.Alhamdulillah jadi bukan satu masalah untuk kami berbual dengan mereka.

Aku bertanya pada puan zarina,Apa yang kekurangan di rumah ini,Puan zarina cakap sabun mandi,mereka terpaksa berkongsi sabun mandi,bantal,penyapu,gelas,mereka terpaksa berkongsi gelas kerana gelas mereka selalu hilang dan juga sabun cuci baju.Harap maklum,yang ni aku yang tanya bukan puan zarina mintak.

Aku mohon kalian semua spread entri aku ini,aku mohon sangat.Mereka ini islam,janganlah pandang pada bangsa,negeri,tapi kita pandang pada agama.Kasihanilah mereka!Mereka dhaif!kami ingin membantu mereka semampu kami.Pada mereka yang nak hulurkan bantuan,bolehlah pergi ke masjid-masjid berikut pada tarikh 15 dan 16 haribulan 12 tahun 2012.Kami buat selama dua hari untuk mengutip sumbangan dari jam 11 pagi hingga 3 petang.Anda semua boleh contact orang yang berkenaan di bawah ini.
Pada mereka yang ingin  menghulurkan bantuan kewangan juga boleh masukkan wang di bank yang telah dinyatakan di bawah.Tolonglah mereka bantulah mereka!Semoga dapat menjadi bekalan kita di akhirat nanti.

Firman Allah bermaksud: 

"Dan infakkanlah hartamu pada jalan Allah, dan janganlah kamu campakkan dirimu ke dalam lembah kebinasaan dengan tanganmu sendiri, dan berbuatlah kebaikan. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik." [Al-Baqarah:195]


Sedang terhadap yatim piatu, perhatian Nabi s.a.w. sangat besar sekali, prihatin, melindungi, dan menjamin keperluan hidup mereka, dan selalu dipesankan dan dianjurkan kepada umatnya dalam tiap keadaan. "Aku dan pemeliharaan anak yatim, akan berada di syurga kelak", sambil mengisyaratkan dan mensejajarkan kedua jari tengah dan telunjuknya, demikianlah sabda baginda s.a.w.
 (H.R. Bukhari)



P:S/kalau masih ragu ragu boleh contact saya sendiri.Insyallah minggu berikutnya selepas kutipan sumbangan kami akan serahkan segala sumbangan kepada rumah anak yatim tersebut dan kami akan adakan sedikit aktiviti untuk menggembirakan anak-anak tersebut.Allahuakbar!mohon sokongan!





Rumah Anak Yatim Darul Aitam Tahfiz Quran
No 1, Jalan 16/2A,
Taman Wilayah, Selayang
Kuala Lumpur








Sunday, 11 November 2012

Kempen tutup aurat di KLCC dan semoga pakcik guard KLCC dapat hidayah Allah:)

Assalamualaikum


Ehem.Aku gembira sangat.eh kejap,aku memang membahasakan diri aku,aku eh dalam blog ni?kenapa aku rasa macam aku bahasakan diri aku dya eh?Jap aku blur sekejap ni.Ahhh peduli apa,aku tetap aku,blues untuk aku bukan untuk kau.*ehehe.


Sebahagian dari muslimat

Muslimin.

Post kali ni aku nak cerita tentang #KempenTutupAurat dan #SayangiRasulullah yang berjaya dijalankan di KLCC pada 11.11.2012,eh macam cantik je tarikh ni kan?Aku tahu ramai yang pilih tarikh ni untuk berkahwin,tapi berbeza dengan kami,sebab kami nak sampaikan islam,street dakwah lah kiranya.
Baiklah marilah aku cerita daripada awal,sebenarnya,kami tak rancang pon nak buat street dakwah,mula-mula kami rancang nak buat benda lain,tapi ada seorang hamba Allah yang bijak iaitu kakby,dia whatsapp kami,dia cakap "Why dont kita buat street dakwah?kita buat kempen dekat klcc?"Kami pon setuju,benda baik kan?kenapa harus ditangguhkan,Alhamdulillah,beberapa orang sudi buat flyers tutup aurat dan booklet sayangi Rasulullah tu aku buat sendiri,dekat belakang tu aku taruk link,aku mintak maaf,disini aku nak tegaskan yang aku taruk link facebook aku dan #TeamHijrah dan #TeamKhemah,bukan kerana nak riak atau berbangga diri,subhanallah jauh sekali,niat aku adalah kalau mereka tak sempat nak tanya kami semasa street dakwah,mereka boleh straight bukak facebook.Kenapa aku letak nama aku?Sebab aku yang taip isi dalam booklet itu,aku tak cut and paste,so apa-apa hal mereka boleh merujuk kepada aku terus kalau mereka tak faham,atau apa sahaja yang bermain dalam fikiran mereka.

Terima kasih kepada seoarang hamba Allah ini,namanya terpaksa dirahsiakan kerana dia yang minta begitu,:)
Dia sanggup print 1500 flyers percuma untuk diedarkan pada orang ramai di KLCC.Subhanallah,semoga Allah sahaja yang membalas jasa kamu dek.

Sesi usrah mengikut group


Aku rasa aku patut cerita perkara itu disini,ini adalah luahan hati aku ye,nak baca,nak tafsirkan apa-apa yang tak patut,silakan.Aku pelik.aku pelik aku pelik.Kenapa?Kenapa flashmob,menari,konsert merepek-repek mereka boleh benarkan untuk buat di klcc tapi mereka tak benarkan kami berdakwah tentang islam?Kenapa benarkan yang munkar dan larang yang maaruf?kami dihalang oleh guard yang mengatakan "Dek tak boleh kumpul ramai-ramai depan air pancut ni,kalau adek nak buat jugak,saya panggil polis".Subhanallah macam tu ke layanan sesama islam?Sampai hamba Allah ini menangis merayu dekat pakcik tu untuk edarkan flyers,tapi pakcik guard tu tak bagi,dan pakcik guard cakap macam ni "Kami buat tempat duduk dekat taman ni memang khas untuk pasangan buat maksiat,taman ni pulak untuk family,awak tak dibenarkan buat dakwah disini".Pakcik guard ku sayanggggg,pakcik tau tak yang pakcik dan melarang dakwah?Melarang kami ke jalan Allah??Dan ini jawapan pakcik tu "itu saya tak tahu,tapi itu urusan saya dengan Allah".Apa ni?Apa?Aku tak puas hati,KENAPA MAKSIAT,PELUK,CIUM,FLASHMOB,MENARI,MENYANYI dibenarkan dalam KLCC tu?kenapa tak larang?Kami nak dakwah,kami tak kacau orang,kami tak mencuri,kami takde pon nak kacau orang.BUT WHY?Nak tahu tak?kalau pakcik tak melarang orang buat maksiat depan mata pakcik,walaupun pakcik tak bersalah,HALAL Allah turunkan bala kepada semua,yang bersalah,tak bersalah pon kena sekali,silap-silap runtuh KLCC tu Allah buat.Pakcik nak macam tu?

Kalau pakcik taknak macam tu,macam Hamba Allah ni cakap la"Astaghfirullah pakick,pakcik tukar kerja lah macamni pakcik,kerja pakcik ni banyak dosa".Heh tapi pakcik guard ni relaks je kan?Lepastu kami berpindah ke masjid dan membuat sesi usrah,ini kalau pakcik guard tu kacau kami dalam masjid memang aku tampo muka dia.Eh macam kurang ajar eh?Alaa pakcik tu lagi la gatal sebab dia cakap "kalau nak buat jugak,boleh bagi sorang tak perempuan antara semua ni?" Gatal kan?Korang semua,adil ke islam diperlakukan begini?Sambutan newyear di klcc,flashmob,menari,dating,cium boleh dilakukan di KLCC,tapi dakwah,tak boleh!Ya Allah sedihnya aku,tanpa aku sedar air mata sudah bertakung di kelopak mataku.*Ayat novel.

Perarakan sebahagian muslimat di KLCC untuk edarkan flyers



Kemudian kami membuat rancangan untuk distribute ikut group supaya pakcik tadi tu tak boleh nak tahan kami,hak dakwah hak kami!jangan sampai saya bagi haktuii kat pakcik!Ha,pakcik nak tahu tak satu benda?Kalau pakcik bukak Alquran malam ni,cuba cari dalam AlQuran.,Allah cakap "Sesiapa yang melarang seseorang ke jalan Allah,neraka tempat kembalinya!" ha Tau tak pakcik?Neraka makannya nanti.

okay Stop cerita pasal pakcik guard tu,ni aku nak kongsi,selepas nampak kami berkumpul dalam masjid,ada pasangan korea terus berminat nak tahu tentang islam,dia berminat dengan islam!Alhamdulillah Ya Allah.Pasangan korea tu tanya apa yang kita sedang buat,dia tahu tentang nabi muhammad saw kawan-kawan semua!tak segan ke??Orang bukan islam tahu kisah nabi Muhammad saw??Aku bagi dia flyers dan aku terangkan sikit-sikit,kemudian aku cakap dengan dia,kalau awak ada facebook,add kami,add saya,kita boleh borak panjang lagi,kalau awak ada soalan,awak boleh tanya dengan kami.Readers,Please panjatkan doa kamu supaya pasangan korea ini dipilih oleh Allah untuk mendapat hidayah Allah!Takbir!!

Pasangan korea tersebut.semoga mereka dipilih oleh Allah untuk menerima hidayah,doakan mereka ye:)


Dan ada juga sahabat yang datang kerana dia rasa diri dia sendiri dalam menempuh ujian Allah,dalam proses untuk berubah,dia datang kerana dia nak rasa suasana berkumpul sesama islam,untuk kakak itu,kak,akak tak bersendirian,kami semua pon masih belajar dan masih dalam proses mengenali islam,mendalami islam,akak tak keseorangan.KAMI ADA untuk sokong akak!

Dan ini dihantar oleh seorang muslimah

Banyak sangat kami dapat feedback yang positif,Alhamdulillah terima kasih kerana menyokong,marilah kita kembangkan islam.Jangan takut untuk berdakwah!ingat!banyak Rasulullah saw dah berkorban untuk kita dapat apa yang kita ada hari ini,tapi begitu sedikit manusia bersyukur:,(


Oke sambung,kemudian selepas distribute kumpulan,yang wakil nak dakwah dalam taman,pergi dakwah di taman,dan yang dakwah sekeliling KLCC,akan jalan beramai-ramai,nampak je orang bagi flyers,nampak je yang free hair,bagi flyers,nampak je bagi dan kalau boleh dakwah sikit.Aku guna ayat ni "Assalamualaikum kak,saya nak masa akak 5 saat je,saya bukan nak buat direct selling tapi saya just nak sampaikan islam je kak.kami tengah buat kempen.." dan ada dua orang perempuan ni,alhamdulillah dia nak dengar apa aku cakap..aku tanya tak kesian ke ayah akan dipersalahkan di akhirat nanti sebab kita tak tutup aurat?Kata nak mak ayah panjang umur masuk syurga,selalu lah doa,solat,jangan tinggal solat,kalau kita jaga Allah,Allah akan menjaga kita......dan panjang lagi"


Kami berjalan dan terus mengedarkan flyers,kakby interview wanita free hair,tanya pengalaman,dan kakby berjaya buat orang tu berasa selesa,dan walaupun perempuan itu pengkid,perempan itu rasa selesa dengan cara penyampaian kakby.:)

Alhamdulillah.Kalau ada orang tanya siapa organize event ini kami akan jawab kak baizura ismail.Subhanallah dia berjaya organize kempen yang bagus macam ni.Siapa yang menjayakan kempen ini?Semua umat islam,#TeamHijrah dan #TeamKhemah,tanpa semua yang datang pada hari ahad hari tu,takkan berjaya kempen ini.Oh apa lagi ya yang aku nak kongsikan?*Tingggg.Dapat idea.Oh aku nak kongsikan yang ada jugak yang menolak untuk ambil flyers kami,yang paling kelakar tu,ada orang macam cuba lari sebab ingat aku ni nak jual barang,buat direct selling.Haha.Comel kan?Dan aku dengar cerita yang ada muslimat kena marah dengan pengunjung disana sebab cuba nak bagi flyers dakwah,Sabarlah wahai adekku dan sahabat-sahabatku,dakwah itu tidak pernah mudah,anggap ia sebagai cabaran,Rasulullah kena lagi teruk dari kita.Semalam kami dah nasihat awal-awal,kalau nampak pakcik guard,cabut lari je,tapi sebenarnya aku tak aada masalah nak berhadapan dengan pakcik guard.Pantang Aku orang menghalang manusia ke jalan Allah!

Kami sangat berdoa dan sangat berharap yang sesiapa yang telah dapat flyers daripada kami,akan tersentuh hatinya,terbuka sedikit mindanya dan menerima hidayah Allah,kami berdoa supaya mereka sedar akan cinta Rasulullah,kepentingan menutup aurat,kami berharap sangat dan kami takkan berhenti berdoa!Allahuakabar!



Alhamdulillah,walaupun ada halangan di awalnya,berkat doa semua,berkat niat,berkat keikhlasan semua,halangan itu tidak menjadi satu masalah bagi kami,kami dapat distribute semua flyers dan kami dapat dakwah,dakwah ke jalan Allah.Kami fikir kami tiada perkara besar yang hendak disumbangkan pada islam,tapi ini adalah salah satu jihad kecil kami yang akan kami bawa di akhirat kelak.Amin.Amin.Tiada sumbangan yang dapat kami berikan pada Rasulullah atas segala pengorbanan baginda,tapi ini adalah salah satu tanda kasih kami pada Rasulullah saw.Semoga kita berjumpa di sana ya Muhammad saw!:)

Muka depan booklet sayangi Rasulullah






Tq sebab baca,assalamualaikum,semoga islam tersebar di merata dunia:)
P/S:Kalau nak organize mengikut negeri silakan,sangatlah digalakkan,kempen mengenali islam,tutup aurat,sayangi Rasulullah,sayangi ibu bapa,dan banyak lagi.silakan silakan silakan!Buatlah apa sahaja asalkan islam tersebar,TAPI,

Betulkan niat kerana Allah,bukan kerana Orang,bukan kerana ganjaran,bukan kerana nak famous,sebab Allah dah berpesan,kalau kita buat sesuatu bukan kerana Allah,tapi kerana orang,di padang mahsyar nanti,Allah akan suruh kita mintak pahala dekat orang yang kita niatkan itu!
Dan apabila kita niat bukan kerana Allah,akan timbul perasaan riak,bila dah riak,ibadah menjadi sia-sia kerana tidak diterima Allah.Melainkan apabila dia berasa riak,kemudian dia beristighfar dan kembali niat kerana Allah,itu tidak akan mneyebabkan ibadahnya batal!Ingat!betulkan niat setiap hari.TAKBIR!ALLAHUAKBAR!


WAIT!

Jangan buruk sangka dengan orang,daripada korang mengutuk dia free hair,tak solat,why dont kita approach dia,salah satu dengan cara macam ni.memang kita takkan diminta untuk dipertanggungjawabkan untuk dosa orang lain tapi ingat!Allah ada berpesan,jangan ingat kamu beriman,kamu tidak akan disoal tentang kesalahan orang lain!Contohnya kalau Ahmad tak solat,kita biar dan tak tegur,nanti di padang mahsyar,Allah akan tanya dekat Ahmad "mengapa kamu tinggal solat??" Ahmad akan jawab "Dia ni tak tegur".Dan Allah akan soal kita kenapa kita tak tegur.Memang Allah tahu siapa betul siapa salah,jangan disoal mengapa Allah lakukan begitu!

Di padang mahsyar nanti,kita semua ibarat dalam kapal yang hendak karam,kemudian sebelum kita lemas,kita akan cuba berpaut pada apa yang kita nampak.,maksudnya disini,di padang mahsyar nanti kita akan saling menyalahkan orang lain atas kesalahan kita!Kalau kita menegur,kita akan lepas dari dipersalahkan!Subhanallah!!

Assalamualaikum,tak jawab dosa,kalau jawab sayang Allah,sayang Rasulullah:)






INFORMASI BAGI #STREETDAKWAH #KEMPENTUTUPAURAT bagi 

MELAKA -9/12/2012 di dataran pahlawan
PULAU PINANG-23/12/2012 di padang kota lama jam 10 pagi
JOHOR-8/12/2012 di masjid An Nur larkin 10pagi sehingga 6 petang

Bagi negeri-negeri lain masih dalam perbincangan lagi.Sokonglah dakwah ini,dakwah kerana Allah untuk bekalan di akhirat.Allahuakbar!

Thursday, 25 October 2012

TANDA-TANDA ORANG YANG SUDAH DIHIDAPI SAKA/SEDANG CUBA DIGANGGU OLEH SAKA.

Assalamualaikum
Apa khabar semuanya?harap sehat belaka lah.sebenarnya kan,for seriously,memang takde ayat lain ke nak buat untuk intro?Mesti nak tanya apa khabar semua,padahal takde orang pon nak jawab kat ruangan komen "Saya khabar baik dya,awk?".Hari ni aku nak straight to the point lah kot sebab malas nak taip panjang sebab sebenarnya sepatutnya entri ni berjela tapi aku nak pendekkan lah.kalau tak faham boleh tanya.Entri ni diadaptasi dari ceramah ustaz fevret aku forever iaitu Ustaz Kazim Elias.

Kita kena tahu yang terdapat tiga golongan jin.Ha?Tak tahu,takpe sekarang korang kena amek tahu.






# Jin yang berbentuk ular
1.Jin yang berbentuk ular ni memang suka sangat masuk rumah orang.
                   Masih ingat lagi kes di teluk intan dimana ada ular ketuk pintu nak masuk rumah orang?Pandai betul ular tu siap ketuk pintu nak masuk rumah orang kan,tapi yang tu wallahualam taktaulah nak cakap jin ke tak.Sebab apa aku cakap macam tu?Sebab jin yang berbentuk ular ni takkan ketuk pintu kalau nak masuk rumah.Habis tu dia buat apa dya??jangan neves,bawak bersabar.Sila baca point kedua dibawah.*cewaahh
   
         2.Jin yang berbentuk ular biasanya takkan masuk dimana-mana pintu,sebaliknya tiba-tiba je dia ada dalam rumah kita.

          3.Jin yang berbentuk ular,dia tak melingkar macam ular biasa,tapi dia duduk memanjang je All the time,kiranya dia tak belit belit lah macam ular biasa,dan matanya tak akan berkedip,kadang-kadang dia suka sangat duduk dalam almari.

         4.Nabi saw cakap kalau nampak ular dalam rumah,jangan bunuh dulu,sebaliknya bagi salam dulu,kadang-kadang dia bukan jin tapi ular betul.Sila baca "salamunalanuhinfilalamin,salamunalasulaimanfilalamin".

         5.Kalau tak hafal ayat ni,jangan risau,cakap dalam bahasa melayu pon boleh.Caranya cakap macam ni "Kalau kamu ular betul,aku akan bunuh,kalau kamu jin,baik kamu keluar sekarang"
Biasanya kalau dia adalah jin,dia akan hilang serta merta.

         6.Make sure kita tanya dulu tau,sebab kalau kita main bunuh je,nak nak pulak,ular tu adalah jin,habislah kita,jin ni macam yang kita tahu dia ada sifat dendam,so dia akan balas dendam,simple je oke?



#jin dalam bentuk anjing yang berwarna hitam
1.Anjing yang berwarna hitam dan garang tau bukan yang comel,Jangan main tuduh je anjing tu jin,sian depa tau korang main tuduh je.sobsss


#Nabi saw cakap golongan jin yang ketiga iaitu golongan  jin yang suka berpindah randah.(Saka)
             1.Biasanya ini adalah jenis jin yang diwarisi,ataupun dipanggil saka.

               2.Saka ni dia suka sangatlah berjalan-jalan suka sangat terbang dan singgah atas pokok,eh segala tempat yang dia suka lah.

3.Saka macam ni jugak suka terbang dan suka duduk atas bumbung,dia suka singgah-singgah bumbung rumah orang

              4.kadang-kadang dia ikut sesiapa jelah yang suka sangat balik rumah waktu maghrib
                      -Sebab tu bila kita sampai rumah waktu maghrib,untuk elak jin ikut dan masuk,baca ayat kursi 9 kali berhenti dan ludah 3 kali sebelah kiri,insyallah jin tu takkan berani masuk atau dia akan terbakar terus

Oke dah habis dah 3 golongan saka,sekarang ni aku nak kongsikan pulak pasal tanda-tanda orang yang sudah dihidapi saka ataupun sedang cuba diganggu oleh saka,Eh sebelum tu aku nak bagitahu dekat korang yang jin atau saka dia suka sangat pada orang orang yang macamni:


1.orang yang cetek ilmu agamanya,solat tak,puasa tak semuanya taklah,orang yang jenis macam ni peluang untuk dapat saka sangatlah cerah!! so jangan malas-malas nak solat,nak buat ibadah eh

                2.anak cucu yang suka melakukan maksiat

                3.orang yang mengingkan kehebatan duniawi contohnya nak cantik nak kuat,nak disayangi,nak   terkenal.
                4.Orang yang kuat pegangan agama pon akan dicuba oleh jin sebab dia nak tengok sejauh mana kekuatan kita menahan dari gangguan dia,kalau kita jatuh ditangan jin,itu adalah salah satu kejayaan besar bagi jin sebab dapat menumpaskan golongan beriman.

Okelah back to main point aku iaitu macam tajuk entri diatas ni,tapi aku akan bahagikan kepada dalam mimpi dan ketiga jaga.Macam mana nak tahu yang kita ni sedang diganggu jin atau saka,atau kita ni sudah ada saka ketika dalam mimpi?Moh baca.


                 1.mimpi melihat hantu dalam tidur

                2.mimpi berada di tempat yang sunyi

                3.mimpi berada di kawasan kotor atau perkuburan

                4.mimpi jatuh dari temat tinggi

                5.berdiri dan berjalan dalam tidur.

                6.ketawa dan menangis di dalam tidur.

                7.gigi berlaga ketika tidur.

                8.mimpi melihat binatang seperti kucing,serigala,unta ular,tikus

                9.orang yang mimpi dipatuk ular(kdg2 mimpi pasal saka dah masuk dlm badan)

                10.mimpi menakutkan dan seram

                11.mimpi buruk,seperti kena tindih

                12.mimpi yang menjadikan kita sering terjaga waktu malam dalam keadaan takut

                13.susah tidur malam,melainkan setelah bersusah payah

                14.mimpi mneyusukan budak,menudukung budak(khas untuk orang wanita)
                             kalau dapat mimpi tu,kita dokong dan kita timang budak tu tak apa,tapi bahaya bila budak dalam mimpi tu selak baju kita dan dia cuba nak menyusu,kalau jadi macam ni,kita kena cepat-cepat campak budak tu.Kita boleh kawal mimpi kita,itu yang diberitahu oleh Ustaz kazim,apabila kita sudah terjaga,sila ludah 3 kali di belah kiri dan terus beralih dari tempat tidur kita tu,tidur di tempat lain pulak.Kaedah ni boleh digunakan untuk semua mimpi buruk,insyallah mimpi buruk tu takkan beri kesan pada kita.*Kaedahnyeee

                15.mimpi melihat salib gereja paderi

                16.orang yang selalu merinith iaitu orang yang tidur sambil merintiih menangis.


Tanda-tanda ketika jaga adalah:

             1.Terlalu emotional atau pon sensitif,asal gurau sikit je nak terasa,asal cakap sikit je nak nangis.Lempang kanggg!*Teheeee
            
             2.Mudah naik darah atau panas baran,kekadang benda ni bukan orang tu,tapi jin yang mengawal dia.
              3.selalu sangat pening,bila pergi dekat doktor,doktor cakap migrain,
           
             4.Selalu lalai dalam ingat pada Allah,rasa malas bila nak solat,kalau tak solat tu rasa macam hepi atau tak rasa apa-apa.

              5.mengantuk pada waktu maghrib.Bila maghrib je ngantuk,bila ngantuk je,waktu maghrib.Bila menguap tu sampai terkeluar air mata.

              6.Mengantuk pada bukan tempatnya khususnya majlis ilmu,bila dah habis majlis ilmu tak ngantuk pulak dah.

               7.Lesu dan malas.

               8.Bila dapat kesusahan,mudah sangat panik dan mudah gelabah,masalah sedkit pon dia kelam kabut.

               9.Rasa sakit pada satu-satu anggota badan,kadang-kadang sakit pingganga,lepastu sakit sendi pulak.

              10.Melihat sesuatu yang pelik,contohnya kita tengah mandi ni,tiba-tiba nampak orang melintas depan kita.

              11.selalu didatangi penyakit pelik yang tak dapat diubati,yang tak boleh dikesan oleh doktor,atau yang selalu doktor sebut adalah kanser.
                      - Kanser ni punca nya dari tiga benda iaitu santau yang tak diubati,santau yang tak boleh diubati atau santau yang lambat diubati dan akan bertukar menjadi kanser.
                      -  kanser boleh datang dari bentuk jin,jadi untuk hilangkan kanser,rajin-rajin bangun solat malam,insyallah kanser akan hilang,tapi kena istiqamah bangun solat malam.Ustaz kazim cerita,ada sorang pesakit ni,dia sakit kanser,Ustaz kazim pesan dekat dia bangun solat malam,alhamdulillah kanser tu hilang.

          






Sekarang ni jom aku nak bagitahu dekat semua kesan dan akibat ada saka

          1.Sukar untuk mendapatkan anak,kadang-kadang tak dapat anak langsung,kadang-kadang jugak,nak bersetubuh suami isteri pon payah bebenau.
                      Jadi cuba check balik,ada tak kita amalkan jampi nenek moyang kita?contohnya cara nak dapatkan seri wajah,cara nak majukan bisnes dan sebagainya,dan untuk pengetahuan anda,itulah salah satu sebab anda suami isteri susah mendapatkan anak ataupun tak dapat anak langsung.

          2.Banyak berlaku perkara pelik dalam hidup.Contohnya mana-mana kita pergi kita akan nampak orang tua terbongkok-bongkok ,ataupun perempuan,ataupun apa-apa benda yang pelik melintas,ataupun berjalan,eh tak kesahlah dia buat apapon,janji kita ternampak.Kenapa kita asyik alami perkara begini?sebab itulah khadam kita,dia nak tunjuk dekat kita yang dia ikut kita mana je kita pergi.



         3.Orang yang tak suka bergaul dan hidup bermasyarakat.
          
          4.Sangat sensitif

         5.Orang itu akan mengetahui perkara yang orang lain tak tahu.contohnya dia tahu dekat belakang   rumah kita ada harta karun,bila kita check,memang ada.
            
         6.cucu suka menangis,atau budak yang kecil lagi tapi nakal,perangai buruk,ganas.Biasanya keturunan yang ada saka atau jin,anak cucunya akan bermasalah.

         7. kehidupan yang tak tenteram.



Last sekali aku nak kongsi jugak cara-cara nak kesan orang yang lemas dalam sungai,Ye lah biasanya kan,bila ada orang lemas dalam sungai,polis,bomba orang kampung cari tak jumpa walaupun dah selam dan cari banyak kali.Perkara ni jadi dekat arwah pelajar ustaz kazim elias,Orang kampung dah cari,polis,bombda,you name it!semuanya dah cari dalam sungai tu,tapi tetap tak jumpa,jadi ustaz kazim amalkan perkara di bawah ini.


                                1.amek 7 biji batu,duduk di tempat
                                 mula-mula budak yang lemas tu terjun

                                2.batu pertama baca surah al fatihah 7kali

                                3.batu kedua selawat 7 kali

                                4.batu ketiga surah alaaraf ayat 3,7 kali

                                5.batu keempat surah al ikhlas 7 kali

                                6.batu kelima surah alfalaq 7 kali

                                7.batu keenam surah alnas 7kali

                                8.batu ketujuh surah kursi 7 kali

Setiap kali nak melempar batu tu,baca "bismilahiAllahuakbar".Insyallah dengan izin Allah,batu tu akan menepis dan pukul segala gangguan dan benda yang menyembunyikan mayat budak tersebut dan insyallah kita akan jumpa budak yang lemas itu.Ustaz kazim amalkan perkara ini dan tiba-tiba mayat pelajar ustaz kazim timbul di hujung sungai.Subhanallah.besar kan kuasa Allah?
                dengan izin Allah org yg hilang akan ditemui.




P/S:Dengan izin Allah,apa pon tidak mustahil.Ingat tu!Bye:D




Thursday, 27 September 2012

WAJIB BACA!Perkara yang telah terjadi pada manusia menurut Al-Quran.Sesungguhnya janji Allah itu benar.


Assalamualaikum
Hai semua.*sambil lelambai dalam nada excited*.Apa khabar?soalan yang sama setiap kali awal entri.Aku mintak maaf banyak-banyak sebab rasanya dah lama ni aku tak update blog ni kan?Kesian dekat korang yang menunggu entri daripada aku.*eh ada ke yang menunggu?*.Nak dijelaskan dekat sini,sekarang ni aku agak busy dan penat sebab aku wanita bekerjaya sekarang ni.*padahal aku praktikal je pon*.Eh kalau praktikal pon aku dah habis belajar dah.Bulan 3 tahun depan insyallah aku konvokesyen.Mohon datang bawak bunga 15kuntum okay.

Pada entri aku kali ni,aku nak kongsikan dekat semua,apa yang dikatakan oleh Allah dalam Alquran telah terjadi dan semuanya benar belaka.Siapa yang berani nak menindakkan Al-Quran?Siapa berani?Tak berani kan?Tapi cuba fikir balik,kita cakap kita sayang Al-Quran,kita sayang islam,kita baca Al-quran tapi kenapa kita bukak aurat tak kesahlah lelaki ke perempuan,kenapa kita suka tinggalkan solat,buat maksiat.Kenapa?macam tu ke nak dikatakan kita sayangkan Al-quran,Allah,islam dan Nabi Muhammad?Cakap pakai air liur bolehlah.Cuba buat,buktikan!



Aku akan kongsikan beberapa ayat dalam Al-quran dan telah pon terjadi dalam dunia sekarang dan pada kita semua.Bila aku baca aku rasa sedih.sedih sangat sebab apa yang dijanjikan Allah itu benar.Alquran ini bukan direka-reka manusia,tapi daripada Allah!

1. “Apakah pantas mereka mengatakan dia(Muhammad) yang telah membuat-buatnya?katakanlah,”Buatlah sebuah surah yang sama dengan Alquran,dan ajaklah saja di antara kamu yang membuatnya selain Allah.Jika kamu orang-orang yang benar”
(Surah Yunus ayat 38)

Subhanallah dalam ayat ni Allah mencabar sesiapa sahaja yang meragukan Alquran untuk membuat satu surah,satu surah je untuk membuktikan yang kita mampu buat lebih baik daripada Alquran.Aku pernah baca satu kisah dulu dan ini kisah benar bukan kisah yang direka-reka.

Terdapat seorang pemuda islam yang diajak untuk masuk agama kristian,dan paderi tu janji nak bagi macam-macam hadiah,jadi lelaki tadi tertarik dan menerima ajakan paderi tersebut.Tapi untuk mendapatkan semua tu,paderi tu meminta lelaki tadi untuk mengubah surah Al-Ikhlas.

“Katakanlah : “Dialah Allah, Yang Maha Esa” [1]
“Allah adalah Ilah yang bergantung kepadaNya segala urusan” [ 2]
“Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan” [3]
“Dan tidak ada seorang pun yang setara dengan Dia” [ 4]

Pendek je kan surah Al-Ikhlas ni?Jadi lelaki tadi cuba untuk mengubah ayat Allah ini,ternyata tak boleh,macam-macam cara lelaki itu cuba untuk mengubah ayat tersebut,Lalu lelaki tadi putus asa.Ayat Al-quran memang tak boleh diubah kerana memang dijaga rapi oleh Allah dan menjelang kiamat kelak,ayat-ayat Alquran ini akan diangkat kembali.Jadi semua,jangan tinggalkan Alquran walau sesaat,baca satu surah sehari sebelum ayat Al-quran ni diangkat oleh Allah semula,masa tu menyesal pon tak berguna.Alquran akan menolong kita di akhirat kelak,jadi bacalah!


2. “Bagi mereka kesenangan sesaat didunia selanjutnya kepada kamilah mereka akan kembali,kemudian kami rasakan kepada mereka azab yang berat kerana kekafiran mereka”
(surah yunus ayat 70)

Ayat ni memang dah terbukti pon sekarang ni kan?Berapa ramai memikirkan dunia ni untuk selamanya,berapa ramai yang selalu meninggalkan solat?berapa ramai yang lupakan Allah bila mereka senang?Ramai kan?Sebab mereka tak sedar yang dunia ni hanya sementara,Allah dah kata dunia ini hanyalah tempat senda gurau jika kita ketahui,masalahnya sekarang ramai yang dok fikir dunia ni selama-lamanya,tak sedar ke kita yang sekarang ni dah banyak sangat tanda-tanda kiamat telah tiba?

3. “dan musa berkata “Ya Tuhan kami,Engkau telah memberikan kepada firaun dan para pemuka kaumnya hiasan dan harta kekayaan di dunia.Ya Tuhan kami akibatnya mereka menyesatkan manusia dari jalanMu.Ya Tuhan,binasakanlah harta mereka,dan kuncilah hati mereka.sehingga mereka tidak beriman dan melihat azab yang pedih”
(surah yunus ayat 88)

Kita kena tahu,kebanyakkan orang kaya ada dalam neraka lebih dari orang miskin.Kenapa?Sebab kebanyakan orang miskin ni,dia kurang terdedah kepada maksiat,dia lebih berserah kepada Allah,aku cakap kebanyakkan oke bukan semua,Orang miskin ni banyak yang rendah diri.Manakala orang kaya pulak,kebanyakkanya selalu lupa untuk bersedekah kepada orang yang memerlukan selalu lupa untuk keluarkan zakat,selalu melupakan tanggungjawab mereka.


4. "Dan apabila manusia ditimpa bahaya,dia berdoa kepada kami dalam keadaan baring,duduk atau berdiri,tetapi setelah kami hilangkan bahaya itu darinya,dia kembali

(ke jalan yang sesat),seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada kami untuk menghilangkan bahaya yang telah menimpanya"
(surah yunus ayat 12)

Memang sangat betul ayat diatas,manusia memang mudah lupa,lagi-lagi bila dapat nikmat,masa susah baru nak cari sejadah,baru nak bersujud pada Allah,tapi bila dah senang,semuanya dilupakan.Kita pandai cakap dekat kawan kita “Ah kau susah baru nak cari aku kan,bila kau senang ada kau nak datang kat aku?ada kau nak kawan dengan aku?”.Oh kalau dengan kawan pandai pulak nak cakap macam ni.Tapi tahu tak kita,kalau kita ingat pada Allah,Allah akan ingat pada kita,tapi kalau kita lupa pada Allah,Allah akan lupakan kita jugak.Adil dan saksama kan?

5. “Kemudian setelah (nuh) kami utus beberapa rasul,kaum mereka(masing-masing)maka rasul-rasul itu datang kepada mereka dengan membawa keterangan yang jelas,tetapi mereka tetap tidak mahu beriman kerana mereka telah biasa mendustakannya.demikianlah kami mengunci hati orang2 yang melampaui batas”
(surah yunus ayat 74)

Baca ayat diatas ni.Allah mengunci hati orang-orang yang melampaui batas.Kita semua pernah kan jumpa orang macamni,apa sekali nasihat atau kebenaran yang kita tunjuk,hati dieorang tetap taknak terima,tetap nak cakap kita ni salah.Kenapa?sebab Allah telah membutakan mata hati dan mata dieorang untuk melihat kebenaran kecuali kalau mereka betul-betul telah bertaubat.Sebab tu kalau pendakwah atau kita sekalipon keluarkan fakta,mereka akan cakap “ala kau ni nanti aku bertaubatlah tua nanti,entah betul entah tak apa kau cakap ni”.Kan?

6. “Dan kami selamatkan Bani Israel melintasi laut,kemudian firaun dan bala tenteranya mengikuti mereka,untuk menindas mereka.Sehingga firaun hampir tenggelam dan berkata “Aku percaya tiada tuhan melainkan Tuhan yang dipercayai bani Israel dan aku termasuk dalam orang-orang muslim(berserah diri)"

Mengapa baru sekarang kamu beriman padahal sesungguhnya engkau telah derhaka sejak dahulu dan engkau termausk orang yang berbuat kerosakan.

Maka pada hari ini kami selamatkan jasadmu agar engkau dapat menjadi pelajaran bagi orang-orang yang datang setelahmu tetapi kebanyakan mansia tidak mengendahkan kekuasan kami.”
(Surah yunus ayat 90-92)





Jasad yang telah diselamatkan adalah jasad firaun,setelah firaun tenggelam jasadnya ditemui di tepi pantai oleh orang-orang mesir dan diawet sehingga sekarang.Firaun sendiri dah tahu kebenaran islam,dah nak mati baru nak bertaubat.Kita nak jadi macam firaun ni ke?Nak jadi orang yang rugi macam firaun?nak duduk neraka setingkat dengan firaun?Benar kan janji Allah?Sekarang ni kita dapat tengok mayat firaun kan?betul atau pon tidak?Dalam Al-quran dah cakap dah.Jadi ayat mana yang kita nak dustakan?Oh lupa nak dustakan ayat tentang tutup aurat,tak dapat hidayah lagi?itu yang kita nak dustakan?

7. “Kitab Alquran ini tidak ada keraguan padanya petunjuk bagi mereka yang bertakwa”,
“Dan mereka yang beriman kepada Al-quran yang diturunkan kepadamu  Muhammad dan kitab2 yang telah diturunkan sebelum engkau dan mereka yakin akan adanya akhirat”

“Merekalah yang mendapat petunjuk dari tuhannya dan mereka itulah orang2 yang beruntung”
(Surah Al baqarah ayat 1,4,5)

Dah terang benderang Allah nyatakan dekat sini yang Alquran ini adalah petunjuk.Kenapa kita selalu beri alasan kita tak dapat petunjuk lagi?maknanya kita nak cakap yang kita tak dapat AlQuran lagi ke macam mana ni?Kita yang confius kan diri kita sendiri ke macam mana?ke kita ni memang jenis orang yang suka bagi alasan?Ayat di atas jugak dah cakap kalau kita bukak dan baca Alquran,kita akan dapat banyak petunjuk.So aku nak Tanya,sebelum kita cakap kita tak dapat petunjuk,cuba renung balik,baca Al-quran dak untuk cari petunjuk?Ke suka pergi buat maksiat untuk dapat petunjuk?Lepastu mulalah membebel yang kita tak dapat petunjuk.Masih nak cakap tunggu hidayah jugak?Meh nak bagi ayat lagi dua,bukan lagi satu tapi dua.


“Hai nabi,katakanlah pada isteri-isterimu anak-anakmu,isteri-isteri orang mukmin,hendaklah mereka melabuhkan jilbab(tudung yang labuh menutup dada) ke tubuh mereka”
(surahal-ahzaab ayat 59)

“Dan hendaklah mereka menutup kain tudung sehingga labuh ke dada-dada mereka dan jangan menampakkan perhiasan kecuali kepada suami mereka,ayah mereka,ayah suami mereka,putera-putera mereka,putera-putera suami mereka,saudara-saudara lelaki mereka,putera-putera saudara lelaki mereka,putera-putera saudara perempuan mereka,wanita-wanita merka,budak-budak yang mereka miliki,pelayan-pelayan lelaki yang tidak punyai keinginan terhadap wanita atau anak anak yang belum mengerti berkenaan aurat wanita”
(surah an-Nuur ayat 31)



Herm tak dapat hidayah lagi?nak cakap jugak yang kita tak sedia?tak sedia?Meh aku bagi lagi satu ayat AlQuran


8. "Katakanlah sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya, maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan dikembalikan kepada (Allah), yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata, lalu dia beritakan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan" 
[Surah al-Jumu'ah ].

"Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusia pun sebelum kamu (Muhammad), maka jikalau kamu mati apakah mereka akan kekal? Tiap-tiap yang berjiwa akan merasai mati.  Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya).  Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan."
 [Surah al-Anbiyaa].



Eh ada dua ayat Al-quran aku bagi rupanya.Nak ke mati sebelum dapat petunjuk yang korang cakap tu la?Nak ke?Sebab mati itu benar,dan takkan dipercepatkan atau dilambatkan walau sesaat.

9. Dan diantara manusia ada yang berkata”kami beriman kepada Allah” tetapi apabila disakiti(kerana dia beriman) kepada Allah dia menganggap cubaan manusia itu sebagai seksaan Allah.Dan jika datang pertolongan dari Tuhanmu maka mereka akan berkata,”sesungguhnya kami bersama kamu”.Bukankah Allah lebih mengetahui apa yang ada dalam dada semua manusia?
(Surah Al Ankabut ayat 10)

Apa yang dikatakan Allah ini sangatlah benar,bila ditimpa ujian sikit,contohnya kucing yang paling kita sayang kena langgar dengan manusia yang tak bertanggungjawab.*nak bagi contoh manusia macam kejam sangat*,kita akan cakap “kenapa kau amek anak kucing aku Ya Allah?kenapa kau tak amek anak kucing orang lain?kenapa mesti anak kucing aku?Kenapa!!!”.kita merintih seolah-olah kita anggap itu adalah sesksaan dari Allah,tapi itu adalah ujian,tapi bila masalah tu dah selesai,lain pulak perangai kita.Ikhlas ke tidak kita beriman?Subhanallah jauhkanlah dari kita semua….

10. “Sesungguhnya  orang-orang kafir dan menghalang orang lain dari jalan Allah serta memusuhi rasul setelah ada petunjuk yang jelas bagi mereka,mereka tidak dapat memberi mudarat sedikit pon pada Allah,dan kelak Allah hapus segala amal mereka”
(surah Muhammad ayat 32)

Dah terbukti memang ramai sangat orang kafir yang suka menghalang manusia yang lain untuk ke jalan Allah.Macam-macam agenda mereka dah buat,tapi kita still tak Nampak dan kita still cakap itu adalah kebetulan.Lagi satu contoh adalah,wanita betudung nak mintak kerja,dan syarat company tu adalah wanita tu kena bukak tudung,itu maknanya dia dah menghalang wanita tu dari jalan Allah.

Orang kafir ni kalau buat amal macam mana baik sekalipon tidak akan dipandang Allah,tapi kalau islam,walaupun kita buat sebesar zarah kebaikan Allah tetap akan membalasnya.Umat islam sekarang ni banyak sangat ditimpa ujian,terbaru filem innocence of muslim yang dibuat untuk menghina Kekasih Allah,cinta hati kita iaitu Nabi Muhammad saw,jangan ingat Allah tak bagi balasan pada mereka tu,mereka tu betul,tapi Allah hanya menangguhkan balasan tersebut,bila Allah turunkan balasan tu,mereka pasti akan terkejut beruk sebab balasan yang Allah bagi ketika itu sangat besar.

Kita sebagai umat islam wajib menentang orang kafir .Allah dah terangkan dalam Al-quran ,

“wahai orang yang beriman!perangilah orang2 kafir di sekitar kamu dan hendaklah mereka merasakan sikap tegas darimu dan ketahuilah Allah brsama2 orang bertakwa."
(Surah yunus ayat 124)

sampai disini dulu perkongsian ayat-ayat dari Alquran,jomlah sama-sama kita amek pengajaran dari semua ni,Insyallah kalau ada masa dan panjang umur aku akan kongsikan lagi ayat-ayat Al-quran untuk direnungkan.Sesungguhnya janji Allah itu benar!
Dan lagi satu ayat yang aku ingin kongsikan adalah

“Kamu umat islam adalah umat terbaik yang dilahirkan untuk manusia(kerana kamu) menyuruh yang makruf dan mencegah yang munkar…”
(Surah ali Imran ayat 110)

Memang kita adalah ciptaan Allah yang terbaik,umat yang terbaik,Allah sendiri cakap kita adalah yang terbaik,tapi betulkah kita ini umat yang terbaik?Betulkah?dengan buat maksiat,dengan melanggar perintah Allah,buat apa yang dilarang,terbaikkah kita?Fikirkan.



Dan akhir sekali
Mengapa doa kita tidak dimakbulkan sedangkan Allah telah berjanji akan memakbulkan doa orang-orang yang merintih padaNya.

Cuba fikirkan:

Kamu kenal Allah, tetapi kamu tidak menuruti perintah-Nya. 
Kamu membaca al-Qur'an, tetapi kamu tidak bertindak selaras dengannya. 
Kamu kenal Shaitan, tetapi kamu berterusan bersetuju dengannya. 
Kamu mengaku mencintai Rasulullah SAW, tetapi kamu tinggalkan Sunnah baginda SAW. 
Kamu mengaku mencintai Syurga, tetapi kamu tidak berusaha mndapatkannya. 
Kamu kata kamu takutkan neraka, tetapi kamu tidak berhenti membuat dosa. 
Kamu berkata, Sesungguhnya mati itu benar, tetapi kamu tidak bersedia untuknya. 
Kamu sibukkan dirimu dengan kesalahan orang lain, tetapi kamu tidak melihat kesalahanmu. 
Kamu makan dari rezeki yang Allah kurniakan, tetapi kamu tidak bersyukur pada-Nya. 
Kamu mengebumikan orang-orang yang mati, tetapi kamu tidak mengambil pengajaran daripadanya.