I appreciate them.

Monday 21 August 2017

Jangan ambil mudah ada anemia ketika mengadung k!


 Assalamualaikum Since ramai ibu-ibu yang ada anamia ketika mengandung,aku rasa aku ada perasaan tanggungjawab untuk share pengalaman aku.


 
Sebelum tu,aku ringkaskan pasal anemia tu.Anemia adalah berkurangnya jumlah sel darah merah atau kandungan hemoglobin dalam sel darah.


 Semua orang tahu kan, waktu mengandung,kita akan ada monthly checkup dengan klnik kesihatan kan? So bila nurse check dan ambil darah, nurse cakap HB aku low. So nurse bagitahu risikonya nanti baby tak dapat oksigen yang cukup. Waktu tu siapa tak nervous kan? Aku carilah supplement,google makanan yang terbaik untuk naikkan HB aku. Aku rasa yang works wonder for me was Jambu batu, Jus Tok guru,Jus delima dan kurma itself. Esoknya bila checkup untuk ambil HB,memang naik cantik.So mungkin korang boleh try kot ,mana tahu menjadi dekat korang. 


 Lepas aku bersalin,aku ingatkan everything will be normal la. Aku ingatkan kisah anemia ni akan berakhir dekat situ je.Tapi aku silap.Habis je raya tahun ni, aku hantar Medina ke rumah babysitter macam biasa.Tapi hari pertama,Medina start menangis tak berhenti,aku dan babysitter ingatkan dia nangis sebab dah lama melekat dengan aku masa dekat kampung.So aku buat macam biasa jela.Aku mintak tolong babysitter supaya bersabar sikit dengan perangai Medina.Tapi benda ni berlarutan sampai 5 hari. Medina ada muntah susu dan dia macam cranky la senang cerita.
Real footage from pengasuh okay gaisss.


Masa tu aku dekat tempat kerja,So I take half day leave sebab nak amek Medina dekat rumah Babysitter dan decided untuk bawak ke klinik Paeds dekat taman melawati. sebab we were clueless,We don’t know what trigger Medina to act like that. Aku perlukan nasihat seorang pakar. Terus aku cerita dekat Dr segala perangai Medina lately ni. Dr terus cakap yang Muka Medina ni pucat,bukan setakat muka, tangan , kaki,bibir.Eh aku pon cakap “Pucat ke doctor? Saya tak perasan pula”.Kemudian Dr minta izin untuk ambil darah Medina dan keputsan esok mengatakan memang Medina ni ada anemia.Dah 3 bulan rupanya Medina ada anemia dengan bacaan 4.3.Bacaan terbaik adalah 11. Rendah kan?Aku terkejut.Sumpah terkejut!Aku ingatkan aku dah bagi yang terbaik untuk Medina,tapi aku SALAH!Aku rasa tak berguna dan berdosa sangat.Aku menangis!!

Supplement Medina


Supplement untuk aku

Dr  cakap yang kanak-kanak yang ada anemia ni,emosi dia akan tak stabil,muka dia akan Nampak pucat,Nampak penat..Yes emosi dia tak stabil dekat rumah pengasuh,Tapi bila dia dengan aku,dia tak cranky.Sebab aku ni mak dia,Ofcourse dia gembira je.Tapi still tak stabil.Dan yang paling aku takut adalah Dr cakap yang anemia ni boleh lead to luekimia.Luekimia ni kan cel darah putih banyak dari darah merah.Anemia ni maksudnya kurang darah merah.Selain dari tu,risiko perkembangan anak lambat serta takut anak akan jadi lembab dekat sekolah.Kau rasa? Nak main-main lagi dengan anemia masa mengandung?  Medina tak dapat zat besi yang cukup daripada susu aku.So aku kena improve pemakanan aku,aku kena makan lebih daging merah.Dan begitu juga Medina. Aku selalu bagi Medina makan ayam.Ayam tu sebenarnya bukan sumber zat besi yang bagus.Dr nasihatkan aku untuk bagi Medina makan daging,sayur bayam,brokoli,dan Dr juga bagi Medina supplement folic acid dan Nutroplex with lysin and iron.Vitamin Nutroplex ni untuk tambah selera makan dan untuk tambah zat besi dalam badan.Dan Dr suruh aku makan balik supplement yang aku consume waktu aku mengandung dulu.


 Memang Lepas tu,aku ajak suami aku pergi beli daging,segala sayur mayur dan buatkan Medina bubur.Yesss selama ni Medina hanya makan masakan daripada aku sahaja.Medina tak pernah makan processed food macam cerelac,milna semua tu.Memang aku akui sangat penat untuk buat makanan sendiri.But trust me!Ia sangat berbaloi sebab kita tahu apa anak kita makan dan kita tahu segala khasiat yang masuk dalam badan anak kita. Semalam aku baru pergi checkup dekat klinik kesihatan dan Doktor cakap bacaan Medina makin baik dan bacaan HB dia naik sangat dari 4 ke 9.7. Alhamdulillah aku syukur sangat.Tapi doctor still suruh aku monitor Medina,kalau Medina Nampak pucat,perut keras dan kembung ,kurang aktif serta jika kepala dia makin membesar,segera bawa ke hospital.  


So aku ada beberapa nasihat berdasarkan pengalaman aku.Nak amek or tak terpulang k.
-ikut nasihat nurse makan makann yang tinggi zat besi ketika mengandung
-makan supplement yang doc bagi ketika mengandung
-Jangan ambil mudah jika anak menangis tak tentu pasal dekat rumah pengasuh
-pada anak yang dah boleh makan,please bagi makanan seimbang.Elak bagi processed food.Homemade is the best. 


  Btw Guys Klinik yang aku pergi tu sangat sangat bagus dan recommended.Namanya Klinik Pakar kanak-kanak Desa Melawati Dr Hasmawati.Dr ni islamik dan tegas.Ofcourse dia sangat pakar dalam bidang dia.Kalau datang lambat,memang korang kena beratur untuk jumpa dengan dia.Haritu aku jumpa suami King Coco dengan bini pertama dia datang dekat situ.*eh Motif nak bagitahu? Dia tengok anak korang,dia terus tahu anak korang sakit apa.Kalau korang pon macam aku,clueless,taktahu apa jadi dengan anak,aku nasihatkan korang pergi jumpa paeds terus,jangan pergi klinik biasa.Dah nama pon paeds,pakar kanak-kanak.Jadi dia lebih tahu. 




Alamat:

KLINIK PAKAR KANAK-KANAK DESA MELAWATINO 21 JALAN 2/4C, DESA MELAWATI,53100 ULU KLANG, KUALA LUMPURTEL NO : 03 - 4105 1962.

Waktu operasi:

ISNIN - JUMAAT  : 9.00 PAGI - 1.00 PETANG                                  3.00 PETANG - 6.00 PETANG
SABTU : 9.00 PAGI - 1.00 PETANG AHAD & CUTI UMUM : TUTUP. 

2 comments:

Mummy Audya said...

Owhh kena amek tahu ni walaupun belum ade pengalaman

Lya Akif Imtiyaz said...

Bab2 anak sakit ni kan kekadang kita mudah cemas mudah rasa nak nangis jer bila tengok anak sakit.. pasni kita kena kuat utk anak kita.. ikut segala yang betul dan buang yang salah..ikut nasihat dr.. insyaallah berbaloi2 utk kesihatan anak kita..