I appreciate them.

Friday, 20 January 2012

DETIK DETIK SAKARATULAMUT! SIAPA CAKAP USIA MUDA TAK BOLEH MENINGGAL?

Biasa tak kita dengar orang-orang disekeliling kita cakap macam ni "Ala kita kan muda lagi,tua esok kita taubat la".*Eh tu macam bunyi dalam drama melayu.Ataupun ayat yang macam ni "Ala kau sibuk napa.kubur masing-masing ma".Tak dinafikan memang kubur masing-masing,tapi waktu korang jadi jenazah,.kalau kita  yang uruskan jenazah kita sendiri takpe,ni orang lain yang uruskan,Lagi satu kalau kubur kita tu terletak dalam hutan amazon atau dalam gua takpe jugak,takdelah kubur-kubur jiran terganggu dengan pekik lolong kita kena sebat kena seksa.



Segala Puji bagi Allah s.w.t,pemilik semesta alam dan selawat ke atas Kekasihnya Nabi Muhammad s.a.w.Demi Allah sesungguhnya semua manusia dan benda hidup yang diciptakan-NYA akan menghadapi kematian,tiada pengecualian walaupun kita anak raja ataupun anak menteri,walau kita sorok di tempat yang tidak diketahui manusia lain,kematian tetap mengejar kita.Sungguh kita semua akan merasakan betapa sakitnya roh terpisah daripada badan.

Allah s.w.t berfirman dalam surah Ar-Rahman:26-27,
Semua yang ada di bumi itu akan binasa dan tetap kekal Dzat Tuhanmu yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan.

 Bagaimana hendak menggambarkan saat kematian?Ia adalah bagaikan seorang lelaki yang dipukul dengan ranting dari pohon yang berduri seperti kail pancing,dan seluruh duri itu tertusuk di setiap badan lelaki itu,Lalu duri-duri itu dicabut dengan kuat sehingga setiap daging yang terkait olehnya ikut tercabut dengannya.MasyaAllah dapatkah kita bayangkan betapa sakitnya saat sakarutlmaut itu?Tak.Sekarang memang kita boleh cakap "Ye ke?Betul ke?Macam tak caya je".Senang je kalau nak percaya,kena mati dulu,Tapi takkan kita nak mati dalam keadaan yang hina?

Dalam surah Al-waqi'ah Allahh s.w.t berfirman
Maka mengpakah ketika nyawa sampai di kerongkong padahal kamu ketika itu,melihat dan kami lebih dekat kepadanya daripada kamu.Tetapi kamu tidak melihat (mengapakah) kamu tidak mengembalikan nyawa itu (kepada tempatnya),jika kamu oadalah orang-orang yang benar.
Jom aku kongsikan sedikit saat kewafatan Rasulullah s.a.w.

Pada waktu Rasulullah s.a.w dalam sakaratul maut,baginda mengambil kain bajunya dan menutup wajahnya yang suci mulia itu,peluh baginda membasahi tubuh baginda.Pada ketika itu baginda mengucapkan "YA ALLAH BANTULAH AKU MENGHADAPI SAKARATUL MAUT DAN RINGANKANLAH BAGIKU SAKARATULMAUT..La Ilaha Illallah..."Ketika baginda menghadapi saat ini,para sahabat mengangis,malah malaikat jibril turut menangis.Baginda juga menapat tawaran daripada Allah s.w.t untuk memanjangkan usia baginda atau dikembalikan kepada Allah s.w.t,lalu baginda memilih pilihan yang kedua.Maka wafatlah nabi junjungan kita dan baginda meninggalkan kita dengan sunnah dan Al-quran yang sepatutnya menjadi panduan kita umat islam.Tapi apa yang jadi sekarang?Kita lalai dengan dunia..Sedangkans semasa baginda menjalani sakartul maut itu,baginda masih mengingati kita umatnya..dengan bertanya "jika aku pergi bagaimana umatku nanti..bagimana..".MasyaAllah.


Demi Allah sekalian pencipta alam,selepas kita mati,bukan pengakhiran hidup kita,tapi permulaan hidup di alam yang baru iaitu alam barzakh.kita akan dibangkitkankan di akhirat kelak dengan rupa seperti kali pertama kita diciptakan oleh Allah.Waktu kita dibangkitkan,ia adalah seperti kita dibangunkan dari tidur,tapi tanpa seutas benang,belum dikhatankan dan lidah menjadi kelu untuk berkata apa-apa.Kita akan dibangkitkan dalam keadaan yang bingung,tak dapat berfikir dan takut.Kecuali kepada orang-orang yang beriman dan selamat dari tipu daya dunia.Apa yang diharapkan ketika itu?Syafaat!Ya!syafaat wakai kawanku semua.



Seringkali kita tidak menyedari Siapa yang menciptakan kita!Siapa yang menciptakan alam semesta,langit yang luas!Yang memberikan kesejahteraan kepada keluarga kita!Siapa yang menciptakan kita dengan begitu sempurna!Siapa??Allah s.w.t!Maka kita sebagai hambanya tidak boleh bersifat angkuh terhadapNYA.Maka itu dijadikan kita hari kiamat,jika tidak berlakulah kerosakan dunia yang berterusan,orang-orang besar yang angkuh dan kaya memijak orang miskin yang tidak berdaya,orang orang yang angkuh bermaharajalela dan akan melakukan sesuka hati di bumi milik Allah s.w.t ini.

Tidak kira tua,ataupun muda jika Allah s.w.t menyebut Kun Fa Ya Kun,maka jadilah ia.Tidak kira kita siapa dan duduk di rumah paling utuh sekalipun,ajal itu tetap akan tiba dengan kehendakNYA.



Contoh terdekat yang boleh kita lihat pada masa kini  adalah dengan pemergian penyanyi Achik spin yang ketika itu umurnya baru mencecah 27 tahun,ketika arwah ingin pulang bertemu anak dan isteri,arwah kemalangan.Kun Fa Ya Kun!




Contoh kedua,pemergian Yanie mentor menignggal pada usia 25 tahun.Seorang yang kita lihat sangat ligat diatas pentas dengan lagu popularnya,Drama,pergi meninggalkan kita selamanya.Rupanya arwah menghidap penyakit ketumbuhan paru-paru.Siapa sangka,orang yang kita sangka sihat,boleh pergi selamanya.Kun Fa Ya Kun!




Contoh ketiga,apabila perginya Faizal Yusop kerana serangan jantung.Arwah yang berusia 32 tahun meninggal dunia dalam keadaan mengejut.Mengapa?arwah masih muda.Mengapa?Jawapannya Kun Fa Ya Kun!



Contoh terakhir adalah pemergian Izwan Pilus semalam.Arwah dipercayai meninggal akibat kuman dalam saluran pernafasan.Arwah baru berumur 33 tahun dan belum mendirikan rumah tangga.Secara mengejut kan arwah pergi sedangkan arwah masih muda.Kun Fa Ya Kun!

Apabila kita mati kelak,jika amalan kita mulia dan apabila kita masuk ke pintu syurga.Apa nikmat yang kita akan dapat?Salah satunya kita akan dapat melihat wajah Allah s.w.t.Ya kawan-kawan,taknak ke kita dapat ganjaran yang besar ni?Dalam hadith sahih yang diriwayatkan muslim:

bahawa Allah berkata kepada penduduk syurga: "Apakah kalian menginginkan suatu kenikmatan?" Mereka menjawab "wahai Tuhanku,apa yang kami inginkan?".Allah s.w.t berkata "Aku telah berjanji kepadamu dan aku tak akan memungkiri janjiKU itu" Lalu dibukalah tirai-tirai yang menutupi wajah mereka dan mereka dapat melihat Allah,tiada kenikmatan yang paling besar ketika itu dari dapat melihat Allah s.w.t.Hari berlakunya perkara besar ini adalah pada hari kenikmatan iaitu hari jumaat!


Maka kenapa kita masih angkuh dengan dunia,bersifat sombong dan bongkak sedangkan nikmat yang ada adalah seketika?Mengapa?Mengapa kita masih membuat maksiat,meninggalkan Allah s.w.t.Jika kita ingat kepadaNYA maka Dia akan ingat kepada kita.Kita ni siapa kawan-kawan?hanya hambanya.Berjuta-juta hambaNYA yang Dia ambil kembali,tapi kenapa kita yang hina ini Dia tidak ambil?Bersyukurlah kita!
Kita mengharapkan syafaat daripada Rasulullah s.a.w di akhirat kelak,tapi ada kita ingat dan berselawat kepada baginda?Di sini aku tinggalkan korang dengan video PESANAN RASULULLAH,ketika baginda wafat,baginda masih menyebut "UMATKU...UMATKU...UMATKU..." ),:

 kita? "DUNIAKU..DUNIAKU...DUNIAKU.."





P/S:YA ALLAH....KAU BUKAKANLAH PINTU HATI KAMI,HAMBAMU DI AKHIR ZAMAN INI YA ALLAH...KAMI INGIN BERTEMU-MU YA ALLAH...KAMI INGIN BERTEMU MU YA RASULULLAH....MAKA...BIMBINGLAH KAMI..AMIN..

4 comments:

Muhammad Saiazuan Norhalik said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

mengingatkn kita yang hidup di dunia hanya sementara...

Encik Troll said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Insaf. :)

Semoga kita semua dirahmati Allah. Amin. :)

dya mohamad said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

muhammad saiazuan norhalik -Yup.smoge kite semua ingat prkara ni smpai bile2

dya mohamad said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

encik troll-insyallah (: