I appreciate them.

Tuesday, 1 December 2015

Kos sara hidup yang semakin meningkat

Assalamualaikum

Apa khabar semua? Hm. Aku rasa post ni lebih kepada luahan hati aku kot.
Sedih .Sangat sedih.Duduk di Malaysia,Negara sendiri tapi ibarat duduk di New york.Sebab semua benda mahal.Kata nak tolong rakyat kan? Tapi mana slogan nak tolong rakyat tu?

Tahu tak yang kami sangat tertekan dengan kos sara hidup yang semakin meningkat? Haritu aku pergi giant,niat nak beli pisau la,sebab kami baru nak masuk rumah sewa,so nak beli barang barang dapur.Harga pisau je dah sampai RM30.00!! Mana kami ni tak tertekan? Logik tak logik harga tu?

Sedangkan kami yang gaji macamni pon,boleh rasa kesannya,apetah lagi rakyat yang kais pagi makan pagi.Bayangkan mereka pon kena bayar GST,Cukai!Bayangkan!!! Pleaselah ,adik adik yang pandai complain tu,kamu tak berada di tempat kami.Nanti adik-adik dah kerja baru adik-adik tahu apa itu erti Gaji tak cukup walaupun gaji banyak.Paham?



Bila difikirkan balik, Ya memang kita patut bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang.Kita dapat makan,tapi ada orang yang tak dapat makan.
Kita ada rumah,walaupun rumah sewa,tapi ada orang lain yang duduk merempat ditepi jalan.
Kita pakaian semua cukup,ada orang yang pakai baju sama selama sebulan.

Ya kita patut bersyukur.Tapi itu bukan satu alasan yang boleh digunakan oleh orang atasan untuk mengambil kesempatan atas kami.

ya Allah. Kau tolonglah HambaMu ini. Kami semua tertekan,sedih,dan tak mampu untuk harungi semua ni.Kasihanilah mereka yang makan,pakai semua tak cukup.Kau hancurkanlah kerajaan yang zalim.

Kalau benar mereka guna duit kami ke jalan yang Kau haramkan.
Kami akan tuntut bela dihadapan Kau ya Allah.
ya!Kami akan sebut nama mereka di hadapan Kau.
Hukumlah mereka setimpal dengan apa yang mereka kerjakan.
Mungkin mereka terlepas didunia tapi tidak di padang Mahsyar Kau.
Maka Kau kuatkanlah hati kami semua ya Allah :,(


Ibn umar r.a berkata : saya telah mendengar rasulullah saw bersabda : setiap orang adalah pemimpin dan akan diminta pertanggungjawaban atas kepemimpinannnya. Seorang kepala negara akan diminta pertanggungjawaban  perihal rakyat yang dipimpinnya. Seorang suami akan ditanya perihal keluarga yang dipimpinnya. Seorang isteri yang memelihara rumah tangga suaminya akan ditanya perihal tanggungjawab dan tugasnya. Bahkan seorang pembantu/pekerja rumah tangga yang bertugas memelihara barang milik majikannya juga akan ditanya dari hal yang dipimpinnya. Dan kamu sekalian pemimpin dan akan ditanya (diminta pertanggungan jawab) darihal hal yang dipimpinnya. (buchary, muslim)
 
 

1 comments:

yanie yusuf said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

huhuhu sabar jelah.. sedih rasa..