I appreciate them.

Tuesday 19 September 2017

Hospital kerajaan vs hospital swasta

Kalau Korang baca last post aku,mesti korang tahu yang Medina pernah masuk ward and to be exact 3 times for this past 1months.Kesian kan?Kecik-kecik lagi dah kena masuk hospital.So dah 2 kali Medina kena admit dekat Hospital Kuala Lumpur bahagian paediatric .

Setahu aku paediatric HKL ni ada 12 KK.Aku tak berapa pasti KK tu short form untuk apa,tapi Medina dapat KK1, which is located dekat tingkat bawah sekali.Macam biasa la dah nama pon hospital kerajaan so tak boleh nak expect keselesaan tu akan ada.

Wad tu memang crowded sangat walaupun dah ada 15 bilik,tapi tetap penuh dengan kanak-kanak dan parents. Kau boleh bayangkan tak yang kita kena kongsi katil dengan anak kita? Kongsi katil takpe lagi,tapi kena duduk dalam katil baby yang kecik tu.


Image dari google.bayangkan 2 katil ni tapi patient lain-lain.


Lepastu dalam satu bilik sepatutnya ada 4 pesakit je,tapi sebab patient terlalu ramai,dieorang terpaksa letak 8 pesakit.Maksudnya katil memang sebelah menyebelah.Sangat tak selesa.Aku masih breastfeed kan Medina.So nak tutup langsir pon tak boleh sebab takde beza pon kalau tutup,orang sebelah tetap boleh nampak.

Medina dapat batuk broncholitis pon dari situ sebab terlalu ramai pesakit.Bila terlalu ramai pesakit dalam satu bilik, means penyakit ada macam-macam dan kebarangkalian untuk berjangkit tu adalah tinggi.Lagi-lagi katil sebelah menyebelah je deknon.

One more thing is langsir tu kita berkongsi dengan orang sebelah,contohla kalau orang sebelah taknak tutup langsir,tapi kau nak tutup langsir tu,so agak-agak kau nak buat apa?

Dari segi makanan pulak,aku rasa HKL dah buat yang terbaik dah sebab menyediakan makanan untuk ibu dan anak.Makanan akan dihidangkan pada waktu pagi,tengahari,minum petang dan makan malam.Aku rasa aku gain weight duduk HKL.

Makanan pon not bad la, but yang aku perasan HKL tak sediakan daging lembu.Mungkin sebab susah kot nak masak dan leceh.

Dari segi waktu tidur pulak,Ni lagi satu kau tak bolehla nak expect kau akan tidur dengan selesa tanpa gangguan.MUSTAPHA! eh silap.MUSTAHIL k.
Biasalah bila dah duduk dalam wad yang ramai orang,macam-macam ragam la ,dah kata sakit.

Lagi satu bila ada pesakit baru masuk,doktor akan datang dan soal siasat pesakit baru tu dekat dalam bilik tu jugak.so bayangkan kalau korang dah tidur, but dengar suara doktor soal siasat,tak ke korang akan bangun? tapi kalau korang jenis tidur mati ,no hal la benda ni.

Hmm Dari segi toilet pulak.Aku tak boleh nak brain la benda ni.Kata nak merawat pesakit tapi toilet bukan main kotor lagi.Dengan air bertakungnya,jamban takde penutup,leaking,lumpur,shower tak berfungsi.Bila nak diingatkan balik,memang tahap nak muntah la wehhh.

Tapi orang selalu cakap what to expect? Hospital kerajaan kan murah,so takkan kita nak expect servis 5 bintang kot kan? but pasal toilet ni,takkan nak anggap macam tu jugak kot? Come on HKL,common sense kot,wad tu untuk kau rawat pesakit,tapi takkan la kau biar toilet kotor kot?Lagi-lagi toilet tu diguna oleh parents dan anak-anak yang fragile lagi.Kau ghase?

Tapi kalau dari segi Doktor memang banyak,ada housement,MO dan pakar.Doktor banyak ,apa-apa korang boleh rujuk je dekat dieorang .Dan dieorang ada file tentang pesakit,So no worries dekat situ.

So untuk kali ketiga aku dan suami tekad untuk pergi hospital swasta,kiteorang memilih hospital KPJ TAWAKAL specialist,Aku bernasib baik sebab ada kawan yang bekerja dekat situ.Kawan aku dah tolong booked appointment dengan pakar paediatric one day before.

Masuk hospital tu je,kau terus selesa with their warm welcome .Doktor faisal yang attend kes Medina .Memang baik and peramah.Yang aku suka pasal KPJ ni,kita akan direct terus deal dengan pakar,dan pakar confirm akan datang tengok kes dia setiap hari.So apa-apa soalan boleh direct je dengan pakar.


Image dari google .ebih kurang gini la ghupenyee


One more thing yang best adalah eventhough Medina dapat bilik yang ada 4 orang,tapi kawasan untuk Medina dah cukup luas,ada TV, ada sejadah dan telekung,katil besar,toilet dan shower yang bersih untuk setiap bilik.

Langsir pon tak berkongsi dengan orang sebelah.Macam aku cakap tadi Medina masih breastfeed,so dekat sini KPJ dah dapat plus point dari aku.Dari segi makanan pulak, Dieorang akan bagi kita list menu dan kau pilih je nak makan apa,nanti dia hantar.Ada sekali tu aku order spagethi,sedap la jugak,acceptable.

Babah Medina pon boleh tidur sekali dekat situ sebab dia sediakan sofa bed.So takdelah aku keseorangan jaga Medina dekat hosptital.Huhu.Ni baru cerita bilik 4 bedded.Belum single bed lagi.Aku rasa yang tu lagi heaven,kau boleh bawak satu kampung dekat situ.

Dan Medina tidur dengan lenanya sebab takde orang ganggu,lampu pon takdela sikit-sikit dibuka.Bunyi orang sebelah menyebalh tu biasa but minimize la sebab 4 orang je kan.But yes again kita perlu expect benda ni dari swasta sebab kita bayar bukan free.So they have to provide us the best services.

But pada aku la sebagai seorang netizen,aku lagi suka duduk dekat kawasan yang selesa sebab anak kita dahlah tak sehat,dan kita perlu sehat untuk jaga dia.Jadi kalau tempat tu tak selesa,tak ke kau rasa nak balik je?

Dan ada je kes yang patient tipu doktor cakap anak dah sehat tapi sebenarnya tak.Alasan dia adalah sebab tak selesa.Duduk rumah jaga anak lagi bagus.

In terms of nurse service,aku rasa dua-dua hospital okay je.Nurse senyum je bila kita tanya apa-apa soalan walaupun dieorang penat.You have my respect!

Kalau ada duit lebih bolehla untuk consider ke swasta,Or lagi bagus kalau kau ada insurance untuk anak.So anak boleh masuk hospital swasta dengan selesa dan aman.Melaburlah sikit untuk keselesaan dan kesihatan okay.Because we dont know the future gittewww.


But perlu ingat ye yang jika kes tu berat sampai hospital swasta tak boleh nak handle,dieorang still akan hantar pada HKL jugak sebab the best thing about HKL is they have many specialist.

Sekian.






6 comments:

dorsett pink said...

Dulu saya pernah admit kat HKL.. Duduk 2nd class so ok la..makanan kat HKL pun best.. Nurse semua baik2.. Tapi part tak ok nya, ada sorang MO perempuan karet giler.. Boleh plak dia tinggikan suara dgn saya... Huhu.. Yang lain saya puas hati la... Tapi memang dengar cerita wad kanak2 selalu penuh sampai tak ada katil.. Huhu... Tu la, kalau ada insurance better, boleh pegi hospital swasta

Mohaz Sue said...

11 thn lepas, akak terpaksa share katil kecik tu dgn baby. Sakitnya badan sampai demam akak 5 hari berkampung kat spital gomen tu...5 kali ambik drh baby tapi result xde. Mcm2 doc ckp.. Mgkin kena talasemia la, tibi la.. Leukimia la.. Huh.. Xsanggup tggu lg, sign surat keluar.. Blk rumah terus elok demam baby.. Rupanya simptom tumbuh gigi je😂😂

https://modrnmumthingy.com said...

it depends.. keselesaan mmg lah swasta. tapi kalau kes besar...cth kanser sakit yg teruk better g spital mcm PPUM , HUKM or serdang. situ pakar lagi byk and cost tak melambung

Adam said...

Dya, banyak lagilah perbezaannya termasuk yg kecik2. Kan

Shai MommyLotte said...

Isu ni setuju juga, common sense kan. Sebab ia akan babitkan kesihatan orang juga - hospital/bantuan perubatan mengurangkan masalah kesihatan dan bukan tambahkan. Hopefully post ini mendapat perhatian pihak hospital. Ni budak kecik dan orang tuan yang fragile kot..

Unknown said...

Cuz when we jumping and popping we jopping