I appreciate them.

Thursday 9 February 2012

BILA IZRAEL DATANG MEMANGGIL.SENYUMAN DI WAJAH PARA SYUHADA DI SAAT KEMATIAN



Bila izrail datang memanggil,Jasad terbujur di pembaringan,seluruh tubuh akan menggigl,terkujur badan dan kedinginan.
Tiada lagi gunanya harta,kawan karib sanak saudara,jikalau ada amal di dunia,itulah hanya pembela kita.
Sedarlah diri tahu diuntung,sebelum masa keranda diusung.Datang masanya insaflah diri,Selimut putih pembalut badan 
Tinggal semua yang dikasihi,berbaktilah hidup sepanjang zaman.





Allah s.w.t berfirman:
"Tiap tiap yang berjiwa akan merasakan mati"(Ali-imran:185)

"Selamat tinggal keluargaku,isteriku,suamiku,anakku,saudara-maraku,sahabatku,musuhku,aku pergi menghadap Allah yang maha esa,Zat yang telah menciptakan aku,tapi sungguh sedikit aku bersyukur.Hartaku yang bertimbun tidak lagi berguna saat aku disini,aku tidak boleh merasuah seperti mana selalu aku lakukan,aku tidak boleh membela diri,aku tidak boleh meminta tolong saudara-mara ataupun sahabatku untuk  membelaku,kecantikkanku tiada gunanya saat ini.Aku hanya berharap doa dari saudara-maraku dan anakku yang soleh.Aku menyesal,jika diberi peluang kedua,aku ingin menjadi insan yang soleh,tapi ternyata tiada peluang itu.Selamat tinggal!"
Tidak akan lambat sesaat bila kematian menghadap kita.Sudahkah kita bersedia?di saat roh sudah ditarik dan dikembalikan kepada yang berhak,tiada siapa yang dapat menolong,tiada siapa yang dapat mendengar apa yang dirintihkan,jika kita ada amalan yang cukup,maka beruntunglah.Allah telah menjanjikan ganjaran bagi pejuang-pejuang yang mati syahid membela islam.Sedih bila melihat gambar para syuhada ini,Allah s.w.t telah menetapkan cara seseorang itu mati,bagimana cara kita mati kelak?Sempat ke untuk kita bertaubat?Selagi nyawa masih dibadan,selagi itu pintu taubat masih dibuka.Bagi saudara-saudaraku yang sudah sesat,kembalilah ke pangkal jalan sebelum matahati timbul di barat dan tenggelam di timur.


Baginda s.a.w bersabda
"demi yang jiwa Muhammad berada ditangannya,aku ingin berperang lalu mati syahid,kemudian berperang lagi dan mati lagi,lalu berperang lagi dan mati lagi"
"berdiri satu jam di jalan Allah adalah lebih baik daripada solat pada malam lailatul qadar di samping Hajar Aswad" (HR.Ibnu Hibban,Al Baihaqi)






































P/S:Allahuakbar!Allahuakbar!Allahuakbar!


Kongsikan jika anda rasa ingin mengalirkan air mata apabila melihat wajah para syuhada ini (,:

4 comments:

UnPerFecT PeRsoN.. said...

Alhamdulilah...^_^..

Unknown said...

rasa mcam nak menangis :'(

kang uze said...

aku ingin berperang
lalu mati syahid,kemudian
berperang lagi dan mati lagi,lalu
berperang lagi dan mati lagi

kang uze said...

aku ingin berperang
lalu mati syahid,kemudian
berperang lagi dan mati lagi,lalu
berperang lagi dan mati lagi