I appreciate them.

Thursday, 8 October 2015

Pengalaman mengalami Keguguran

Assalamualaikum
Haaa artikel ni mungkin lebih sesuai untuk wanita yang dah berkahwin atau bakal berkahwin,Yang masih sekolah rendah,menengah jangan gatai nak baca naaaaa.Sunat lagi sekali baru hang taww :D

Aku berkahwin pada bulan 8 tahun 2014.Dah setahun 2 bulan aku hidup sebagai isteri.*Apesal ayat aku macam nak tulis diari je ni?



Dulu aku pernah mengandung.Ya mengandung.Aku dapat tahu aku menandung pada akhir bulan 10 tahun 2014.Sebelum dapat tahu yang aku mengandung tu,aku selalu makan banyak dan perut aku sakit sangat ibarat ada orang pulas dan perah perut aku.Sakitnya tak terkata sampai aku meraung la dalam bilik.

Suami aku pulak asyik pening,nak muntah.Aku takde pulak rasa macam tu.kehkeh.Rasakan para lelaki :D 

Lepastu aku dan suami terus ke klinik untuk checkup.Doktor cakap aku mengandung 7 minggu.Masa tu aku dan suami taktahu nak react macam mana.Gembira ke? Sedih ke? atau takut? Sebab lepasni ada tanggungjawab baru.Masing masing berazam untuk jaga kandungan elok-elok dan cuba untuk menjadi yang terbaik.

Sambil tu aku dan suami dah siap fikir nama untuk anak.Kalau dapat anak lelaki nak bagi nama Abu dzar,iaitu seorang sahabat nabi yang sangat zuhud,dan dia satu-satunya nama sahabat yang Allah sebut dalam AlQuran.Kalau perempuan nak bagi nama Hauraa Aisyah.


Ya Brand jubah kami iaitu @hauraabydya dan jugak jubah lelaki yang kami hasilkan (jubah abu dzar) adalah diinspirasikan dari nama bakal anak kami. :,)

Kalau bukan rezeki,Usaha macam mana sekalipon,kalau Allah dah tetapkan ia bukan milik kita,maka ia tetap bukan milik kita.Dipendekkan cerita,satu hari selepas maghrib,aku dan suami ke HKL untuk checkup.Doktor scan dan doktor cakap patutnya dah ada degupan jantung tapi janin aku takde degupan jantung.Doktor suruh datang lagi seminggu untuk check.Sebab ada je kes yang baby lambat dapat degupan jantung.



Tapi jam 2 pagi hari yang sama,takdir aku,sesuatu terjadi. aku bergegas ke hospital HKL,dan doktor sahkan yang aku dah keguguran.Jadi Doctor arahkan aku untuk admitted dekat hospital sebab kena D&C. Pihak hospital masukkan aku ke wad bersalin.Keliling semua ibu-ibu yang dah selamat bersalin dan ada baby yang comel-comel.Aku difahamkan yang masa tu,aku seorang sahaja yang keguguran.Kalau korang.Apa perasaan korang?

Ya pada mulanya aku redha.Aku sangat redha,Tapi disebabkan layanan nurse macam apa(Tak perlulah aku nak panjangkan cerita),Doktor dekat situ janji yang lepasni turn aku,tapi sebenarnya tak.Aku menangis tertekan,aku telefon kawan-kawan aku dan aku menangis.Aku telefon suami aku suruh datang sebab aku tak tahan.Bayangkan.Dua hari tau!Dua hari aku puasa (nak bedah,kena puasa)sebab doktor janji lepas ni turn aku!Dengan keliling aku adalah baby .Siapa tak stress?

Kemdian hari kedua doktor pindahkan aku ke wad kelas 2.Dekat situ tenang sikit.Tapi still turn aku tak sampai lagi.Sehinggakan aku menangis dan nak tukar ke hospital swasta.Tapi kos untuk D&C di hospital swasta mahal,RM3500.Itu belum termasuk makan minum.Mana nak cari duit masa tu?

Jadi aku terus jela duduk dekat situ.Bila sampai je turn aku,aku dibawa ke bilik bedah,sejuk yang amat,menggigil-gigil.Doktor suruh aku sedut satu asap ni,aku tak sedar apa-apa,sedar-sedar je aku dah ada dekat atas katil.Aku muntah hijau kauuu.Banyak kali pulak tu sebab sedut asap tu.Loya gila.Serious.Muntah banyak kali,takde siapa tahan.Doktor bagi aku MC selama 2 minggu.Padahal masa tu aku baru start 3 hari kerja dekat tempat baru .



Punca keguguran?Doktor cakap sebab aku terlalu stress.Ya aku akui aku sangat stress bekerja di tempat kerja lama.Dah lah jauh,lepastu stress yang teramat sampai makan  minum aku jadi tak menentu.Kadang-kadang makan.Kadang-kadang aku tak makan. Jadi ibu-ibu semua,jangan stress masa pregnant okay.
Biar orang buat kita.Jangan kita buat orang tau.Kesian dekat baby nanti.


Lama-lama aku dan suami mulai redha,macam macam hikmah yang kami dapat.Wallahi.Mungkin Allah tahu yang jauh disudut hati kami suami isteri,kami belum bersedia untuk dapat anak.Yelah dengan ekonomi sekarang yang tak menentu.Aku dan suami bukan selalu sihat. Dan kami masih belajar untuk jadi suami isteri yang baik.Kalau perangai pon tak elok lagi,macam mana nak didik anak? Nak ke anak ikut perangai kita?

Dan Mungkin Allah bagi masa untuk kita mengenali pasangan masing-masing.susah jugak kalau tak kenal pasangan sendiri kan? Sorang cakap A dan sorang cakap B.Jadi anak tersepit dekat tengah tengah.Kesian dekat anak.




Ibu-ibu  yang pernah keguguran mesti ada perasaan yang sama macam saya.Bila kita tengok baby je,kita akan rasa sedih kan?Kita akan rasa macam mana anak aku nanti . kalau dengan anak buah,cepat je kita rasa sayang kan?Maklumlah belum ada anak sendiri lagi.

Dan ada yang lambat kahwin dari kita,tapi dapat anak,sedih jugak kan? Tapi kita sama-sama terapkan dalam hati,Allah dah bagi rezeki dia macam tu.Rezeki kita Allah bagi dari arah lain dulu.Mungkin lepas ni rezeki anak pulak.Siapa tahu?

Sampaikan hari ni,aku selalu dapat soalan,takde anak lagi ke? kenapa takde anak lagi?dah setahun dah ni.Aku nak jawab apa? Kekadang tu terasa jugak soalan macam tu,tapi aku senyum je sambil cakap takde rezeki lagi.Kadang-kadang mengalir jugak air mata aku depan suami,Tapi aku banyak pendam je.kalau aku luah dekat suami,dia akan cakap "biarah sayang ,mulut orang kita tak boleh nak tutup.Dorang pandai cakap,dorang bukan tahu apa yang kita alami ."


Dari korang soal macam tu,apa kata korang doakan untuk kiteorang?

Bertabahlah kita semua.Sesunggugnya Allah lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambanya.

:,) 

   Gambar aku dan suami di kenduri kahwin,Esoknya aku keguguran.


"Demi Allah" sabda Rasulullah saw sebagaimana diriwayatkan oleh Ibnu majah. 
"Sesungguhnya janin yang keguguran akan membawa ibunya ke Syurga dengan tali pusatnya ,jika ibunya itu ikhlas"


7 comments:

yoorin melacolea said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Takziah untuk dya dan suami.. bagus dyasentiasa positif.. insyaaAllah ada rezeki lagi mana tau setahun 1 berderet nanti haaa.. xpon triplet.terus.. mudahan ye dya..

Kak Sue said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Takziah Dya dan suami,sabar ye..InsyaAllah pasti ada rezeki lagi nanti

Allene typicalmommy said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Takziah dya... Sbb tu preggy kali ni allene resign terus... Huhu stress. Xnak bby jd pape. Percaya dengan rezeki dr Allah...

Diana Kuddus said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Btul.. Stiap yg tjd adalah ketentuan Allah.. Dia Maha Mengetahui..

irra yyan said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

doa banyak2. Allah dah rancang yang terbaik untuk kita semua. insyaALlah ada rezeki dya

dalila said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

penah rs pengalaman tu..bila dlm wad tu, kita je yg xde baby..bezanya sy bkn DnC tp sy lahirkan secara normal sebab baby dh 6bulan..mmg rs down sgt..in sha Allah sis..moga Allah gantikan dgn yg lebih baik utk sis n hsbnd..

ummi niena said... Best Blogger Tips[Reply to comment]Best Blogger Templates

Takziah puan.. InshaAllah, Allah pasti akan gantikan dengan anak2 yang soleh dan solehah..

Suka baca perkongsian puan. Padahal sy mula2 baca entry psl mona fendi.. Hehe